08 октомври 2015

ВИКЪТ НА СОДОМ И ГОМОР

====================
Здравейте, приятели!

Заваляха есенните дъждове и навън стана хладно... Какво да правя с тази невралгия освен да стоя вътре и да правя нещо на компютъра. Реших да напиша поредната тема, но така здраво ме притегна от студеното време, че цяла седмица все почвах и не можех да напиша почти нищо. Но времето пак се затопли и ме отпусна. После ме притегна на друго място - невралгията атакува най-слабото място, така казват докторите, затова с нейна помощ мога да открия най-проблемните зони! Очевидно все още има някой проблемен зъб и сега чакам майка да получи пенсията, че да ходя да го снимам и да видя дали ще решат, че е за вадене... По един по един зъбите ги откриват - досега тази година откриха 4 проблемни зъба, 1 беше гранулом с гнойни торбички, т. е. за вадене, а останалите ги лекуваха... Имам чувството, че 60 % от моите проблеми са на зъбна основа, т. е. касае се за зъбна невралгия комбинирана с друг вид невралгия. Дай, Боже, да открият по-скоро проблемните зъби и да правят каквото трябва, а и майка да е жива и здрава да помага, че тази болка едва се трае... Лекарствата за невралгията не помагат при зъбобол - така разбирам, че не е невралгията, а боли зъб... Дано моите опитности в борбата с тази коварна болест помогнат на някой друг, защото медицината в България, а и по света, все още не я е изучила достатъчно, за да я лекува масово, при все многото случаи на засегнати от нея /дори прочетох една новина, в която се споменаваше за Швейцария - там отивали от цял свят бедни неврологично болни да им ударят смъртоносна инжекция, да не се мъчат очевидно, защото само богатите могат да си позволят адекватно лечение/!

Та Лот може да бъде наречен "баща на невярващите", защото отива да живее при нечестиви люде! С "твърде нечестиви и грешни пред Господа" /Битие 13:13/. А Господ повелява на Аврам да се отдели от бащиния дом - странник да бъде в чужда земя, но не роб на греха в бащиния си дом!

Някой може би си е задавал въпроса: Защо Господ не поразява Лот и дъщерите му, които са в неговия дом /според Мидраша той имал четири дъщери - две вече са омъжени, т. е. само две са останали в неговия дом неомъжени/, след като той нарича содомците "братя мои" /Битие 19:7/ в опита си да ги възспре да не посягат на неговите гости? Но пък как са му братя тия големи нечестивци, щом той ги моли да не правят нечестие?! Явно за Лот не важи максимата: "С какъвто се събереш - такъв ставаш!", защото той не се е събрал духом с тях, а само телом. Но телом те не са му братя - напомнят му, че е пришелец от чужда земя /Битие 19:9/. Тогава как ги нарича "братя мои" /Битие 19:7/?! Може би иска да каже, че ги моли не като нечестивци, а като свети хора, да не постъпват така - Лот е праведен, при все че не вярва в отделянето от нечестивците телом /като Аврам, който излиза от бащиния дом/, той вероятно вижда в нечестивците праведници, които могат да надвият нечестието, но безмалко да си изяде боя, когато "праведниците" в нечестивците на Содом се оказват прекалено слаби... Тук много ясно се вижда, че праведникът не може да упражнява своята воля свободно в общество, което не е еднородно, т. е. не е предимно или само от праведници! В едно общество, съставено предимно от нечестивци, праведникът има глас, но той не се чува от мнозинството, той е глас в пустиня - чуват се други гласове, насрещни, които се харесват повече на общата маса, и от тях се формира общото верую... А това верую определя бъдещето на това общество в крайна сметка! Не може да сееш тръни и да очакваш да се роди жито!

Да вметна, че да не вярваш в някаква религиозна доктрина при определени условия не е грях - вярата идва от разбирането на ползите от тази доктрина и от вредите от отхвърлянето й, а неверието може да идва от неразбирането на ползите от нея и вредите от отхвърлянето й. Разбирането идва от слушането на по-вещи в съответната тематика - както студентите слушат лекции от професори и доценти, за да разберат дадена наука, така и вярващите трябва да слушат проповеди на "професори и доценти" по теология, за да вникнат в дадена религия. Всяка религия е набор от логически схеми, както обичам да казвам. Без "академична подготовка" липсва задълбочено излагане на основните моменти и следователно има неразбиране на ползите и вредите, а неверие от неразбиране и неубеденост в правотата на нещо не е грях! Неверието става грях, когато човек разбира ползите от дадена религия и вредите от отхвърлянето й, но я пренебрегва по някаква причина!

И така, Лот, "бащата на невярващите", не е грешник - ТОЙ ЯВНО НЕ ОСЪЗНАВА каква опасност го дебне, ако нечестивците го вземат на мушка като техен опонент или направо да си го кажем враг в тяхната крепост, или както му казват те: "ей сега на тебе ще сторим по-голямо зло, отколкото на тях." /Битие 19:9/ Лот е събирателен образ на всички онези добродушни наивни хора, които не осъзнават, че злото в нечестивците ги прави армия срещу тях - В СВОЯТА КРЕПОСТ те няма да им позволят да живеят свободно, защото това означава тяхната свобода да бъде ограничена и дори отнета, ако праведниците се умножат, а правдата е трън в техните очи! Св. Писание ни учи, че праведният Лот нямал братя в Содом - един брат имал извън Содом и това бил Авраам, който се застъпил за него пред Господ /Битие 18:16-33/, когато разбрал, че Содом ще бъде унищожен.

А Содом и останалите градове, които били разорени от Господ, са събирателен образ на обиталището на нечестивците. "Викът на Содом и Гомор" /Битие 18:20/ - за него само е загатнато, но какво представлява всъщност?

Всяка общност от хора изгражда свой ред там, където обитава - набор от правила и закони, по които да се води и според които да живее. В една книга на немски език /"От Палестина и Вавилон - колекция от предания, легенди, алегории, басни, нравствени и остроумни разкази, сравнения и изпълнени с Духа Библейски тълкувания, стихотворения и поговорки, нравствени поучения и правила за живот, мъдрости, фразеологизми и други сентенции от Талмуда и Мидраша" от Даниел Ерман (Daniel Ehrmann), Второ издание, Виена, 1882 г./ открих едно доста сполучливо комплексно описание на Содом, което ще ви преразкажа надве-натри.

В Содом имало такъв закон - който притежавал една глава добитък, трябвало да пасе стадото на града един ден, а който не притежавал добитък - два дни. Да, става дума за ангария на бедните в служба на богатите содомци! Веднъж дошъл редът да пасе стадото на един беден хитрец - син на вдовица. Явно не е имало кой да го "просвещава" вкъщи със Содомските закони и правила, защото едно време бащите са били първите законоучители на синовете си, затова той решил да изколи повереното му стадо... В Содом правещите зло на другите не били наказвани - имало четирима съдии, които се грижели правдата да не тържествува никога! Та младежът решил да даде на всеки с добитък по една одрана кожа, а на всеки без добитък - по две одрани кожи. Содомците с добитък започнали да негодуват откъде-накъде техните кожи ще ги дава на тези без добитък, това е безумие. Той им казал, че споменатите стопанисват добитъка дважди повече от самите тях, нима не трябва да получат дважди повече за труда си?! По техните закони е разделил кожите, да не се сърдят, но ако имат някакви претенции - да се обърнат към съда!

В Содомския съд имало четирима съдии - лъжец, фалшификатор, мошеник, изопачител на правото. Например кражбите не се наказвали, защото било позволено всеки да краде по едно нещо, за лична консумация. Някой си е насял чесън - идват содомците и изкубват цялата реколта от чесън, ни главичка не остава за земеделеца, но по закон до една глава на човек е позволено да се краде... Пита стопанинът съседа си - брал ли е от градината му и той потвърждава, но само една глава. Ако го хване в лъжа като го види да суши цял сплит, то тогава чак може да отидат в съда - крадците рядко си признават сами. Плодни дървета - за стопаните не оставало нищо от крадците, дори един да обирал всичко, съдията отсъждал, че правилно е сторил. Тухли, керемиди - всичко изчезвало, когато било оставяно без надзор. Нещо като по селата в България - обират реколтата и каквото може да задигнат от безлюдните къщи крадците, а няма наказани от съда...

Да продължа нататък: Ако някой издебне съседа си и му открадне магарето, и му резне /част от/ ушите, то става негово владение докато ушите на магарето не пораснат... Затова най-съобразителните содомци режели ушите на магаретата си сами - да не би някой съсед да ги изпревари... "Крадяли" от себе си, защото иначе трябвало да ходят пеш и да мъкнат товари сами...

За всичко си имало такси, нещо като днешното битие в големите градове - такса за преминаване по мост например, но не за содомците, а за чужденците. Ако някой не искал да мине през моста, а прецапал през реката - таксата ставала двойна. Това си е изнудване, чист рекет, но това били измислили Содомските правници. Един чужденец решил да мине през реката, за да спести таксата - вардещите моста го видели и веднага поискали двойната такса, но той се офлянквал нещо да плаща и чак се стигнало до бой... В съда съдията повелил: Да плати двойната такса и такса за непозволено проливане на кръв, че явно на някого били разбили носа в мелето...

В Содом имало и хотел за чужденци - там било показвано Содомското гостоприемство към тях... На едно легло лягал всеки един от тях и в зависимост от ръста на посетителя и дължината на кревата се решавало дали да скъсят госта или да го удължат, защото имало камериер, който канел гостите в точната стая, в която леглото винаги не отговаряло на ръста на посетителите и се налагало да извадят сатъра или дибата /уред за стягане и рязтягане/...

В Содом проявявали милосърдие към просяците, ако може да се нарече така даването на монета с името на всеки благодетел на нея издълбано, но забраната да му дават храна или пък да му продават такава... Умирал ли от глад просякът и всеки си зимал своята монета, за да я даде на следващия кандидат за гроба...

Ако някой поканел вкъщи на гости чужденец, му вземали връхното палто, за да е ясно, че е изменник. От малки децата учели следната тяхна поговорка: "За добра круша - зъл пърт!" - добрите да бъдат наказвани сурово, за да бъде Содом царство на злото и неправдата... Веднъж Елиазар, домакинът на Авраам, минал през Содом, но като видели чужденец содомците затваряли вратите си и се изпокривали да не би да им вземат палтото и да трябва да се червят от срам, че са направили нещо добро на някого като излязат на пазар или по работа навън... Точно тогава имало сватба и Елиазар се настанил на трапезата на сватбарите, а като го попитал някой кой го е поканил, му казвал, че е той. Като чуел това, всеки панически побягвал, за да не му вземат палтото... Така Елиазар останал сам и ял до пръсване от храната за сватбата. Содомците се опитали да го скъсят или удължат, но той им казал, че е дал оброк от смъртта на майка си да не ляга в креват.

А как постъпвали с нарушителите на законите?! Една девойка от истинско милосърдие към един просяк му дала хляб, скрит в стомна за вода. Но била разкрита и за наказание я намазали цялата с мед, завързали я за една стена и я оставили да бъде умъртвена от жилата на пчелите... В Содом убийството не се наказвало, а смъртната присъда била нещо нормално за наказание...

Поради всичко това бил поръсен с огън и сяра от небето Содом - да изчезнат от света тия зли законодатели, защото нечестието ражда нечестие и злото не спи под камък, а се мултиплицира лавинообразно, ако не бъде изкоренено!

Но светът не е статичен, а динамичен - всяко поколение се бори с предишното за промяна и със следващото да запази изградения от него ред! Така също доброто и злото непрестанно се борят за надмощие в човешкия свят - посредством своите инструменти, своите слуги! Праведниците се борят с нечестивците! Господ е избрал Авраам /разбирайте праведниците/ да заповяда на чадата си и на своя дом да следват Господния път: "И Господ рече: Да скрия ли от Авраама това, което ще сторя, тъй като Авраам непременно ще стане велик и силен народ и чрез него ще се благословят всичките народи на земята? Защото съм го избрал, за да заповяда на чадата си и на дома си след себе си да пазят Господния път, като вършат правда и правосъдие, за да направи Господ да стане с Авраама онова, което е говорил за него." /Битие 18:17-19/ Нечестивците са избрали да градят Содом, Гомор и останалите три града! Да, всеки има свободата да избира какъв да бъде, но защо Господ наказва онези, които не искат да следват Господния път?! Поради "викът на Содом и Гомор" /Битие 18:20/!

Няколко думи за "викът на Содом и Гомор" /Битие 18:20/: В "Der Midrasch Bereschit Rabba" /Par. XLIV, Cap. XVIII, 20/ пише една история за две момичета от Содом, които се срещнали при един кладенец. Едната изглеждала болнава и другата я попитала какво й е. Първата отговорила, че нямали какво да ядат вкъщи... Тогава втората съжалила първата и отишла до вкъщи, напълнила ведрото си с брашно и си разменили ведрата при кладенеца. Но содомците научили за станалото и наказали доброто момиче - изгорили я... По този повод Бог казва, че Той не може да остане мълчалив /бездеен/ при такава неправда спрямо това ВЪРШЕЩО ДОБРО момиче: ВИКЪТ КЪМ ГОСПОД НЕ Е ТЕХЕН, Т. Е. НА СОДОМЦИТЕ, А НЕЙН, НА МОМИЧЕТО, КОЕТО БИЛО ИЗГОРЕНО ОТ СОДОМЦИТЕ! "ВИКЪТ НА СОДОМ И ГОМОР" Е ВИКЪТ НА ОНЕПРАВДАНИТЕ ОТ СОДОМЦИТЕ И ГОМОРЦИТЕ - ТЕ ВИКАТ КЪМ ГОСПОДА ДА НАКАЖЕ УГНЕТИТЕЛИТЕ ИМ И ДА ГИ СПАСИ ОТ ТЯХ!

Колкото повече онеправданите викат към Господа да ги избави от нечестивците, които ги угнетяват, толкова по-бързо Господ ще се занимае с последните! Но има и ЕКСПРЕСЕН начин: "ПОМОГНИ СИ САМ, ЗА ДА ТИ ПОМОГНЕ И ГОСПОД!", ИМЕННО ДА СЕ ОТДЕЛЯТ ПРАВЕДНИТЕ ОТ НЕЧЕСТИВЦИТЕ!!! СИГУРНО Е, ЧЕ ЩЕ ОСТАНАТ ЛЕКОВЕРНИТЕ С УГНЕТИТЕЛИТЕ, ОМАЯНИ ОТ СЛАДКИ ЗА УШИТЕ ИМ ПРИКАЗКИ, КОИТО ЩЕ ПРОДЪЛЖАТ ДА ВИКАТ, КОГАТО ИМ КИПНЕ НЯКОЙ ПЪТ - ЗАТОВА Е СИГУРНО, ЧЕ ГОСПОД НЯМА КАК ДА НЕ ЛОКАЛИЗИРА ТОЧКАТА НА БОМБАРДИРОВКА С ОГЪН И СЯРА, АКО И НИТО ЕДИН ПРАВЕДНИК ДА НЕ Е ОСТАНАЛ! НО ЗАЩО КАТО НАМАЛЕЯТ ПРАВЕДНИЦИТЕ И ТОВА МЯСТО СТАВА ЗА ИЗТРЕБЛЕНИЕ?! ЗАЩОТО ИМА ЕДИН ДРУГ "ВИК", НАСРЕЩЕН ТАКА ДА СЕ КАЖЕ НА ВЕЧЕ СПОМЕНАТИЯ, ВЪЗГЛАС ОТ БЛАГОДАРНОСТ - БЛАГОСЛАВЯЩИТЕ БЛАГОСЛАВЯТ ПРАВЕДНИТЕ ЗА ДОБРИТЕ ИМ ДЕЛА И БОГ НЯМА КАК ДА НЕ ОТКЛИКНЕ И НА ТОЗИ ЗОВ, ЗАЩОТО ДОВОЛНИТЕ ОТ ДЕЛАТА НА ПРАВЕДНИТЕ КАЗВАТ БОГ ДА ОТДАДЕ НА ПРАВЕДНИКА СПОРЕД ДЕЛАТА МУ, А БОГ НЯМА КАК ДА БЛАГОСЛОВИ ЕДИН ДОМ В ЕДИН ГРАД И СЪЩЕВРЕМЕННО ДА ГО УНИЩОЖИ С ТОЗИ НА НЕЧЕСТИВЦИТЕ В НЕГО, ЗАТОВА СЕ КАЗВА, ЧЕ ЗАРАДИ ПРАВЕДНИТЕ В ЕДИН ГРАД ГОСПОД ЩЯЛ ДА ПОЩАДИ ЦЕЛИЯ ГРАД, СТИГА ТЕ ДА СА ПОВЕЧЕ И ДА НЕ СЕ ЧУВА ПРЕДИМНО ВИКЪТ НА СОДОМ И ГОМОР... АКО СЕ ЗАМИСЛИМ, ЩЕ УСТАНОВИМ, ЧЕ ПРАВЕДНИЦИТЕ МОГАТ ДА УСКОРЯТ НАКАЗАНИЕТО НАД НЕЧЕСТИВЦИТЕ КАТО НАПУСНАТ ГРАДА ИМ - ВИКЪТ НА СОДОМ И ГОМОР ЩЕ СЕ МУЛТИПЛИЦИРА, А БЛАГОСЛОВИЯТА НАД ДОМОВЕТЕ НА ПРАВЕДНИЦИТЕ ЩЕ ОТИВА НА ДРУГО МЯСТО, НЕ В ГРАДА НА НЕЧЕСТИВЦИТЕ; ОТ ПРАВЕДНИЦИТЕ ЗАВИСИ ДАЛИ ДА УНИЩОЖАТ НЕЧЕСТИВЦИТЕ ПОКРАЙ ТЯХ - КАТО ВИДЯТ, ЧЕ ЗЛОТО ГИ Е ПРЕВЗЕЛО НАПЪЛНО И ТЕ СА БИОРОБОТИ, А НЕ СВОБОДНИ, ПРОСТО ТРЯБВА ДА СЕ МАХНАТ ОТ ТОВА МЯСТО И ДА ОСТАВЯТ НА ИЗТРЕБЛЕНИЕ ТЕЗИ РОБИ НА ЗЛОТО. ПОД МЯСТО НЕ РАЗБИРАЙТЕ САМО НАСЕЛЕНО МЯСТО, НО И БИЗНЕС-НАЧИНАНИЕ - АКО НЕ ПОЗВОЛЯВАТЕ ДА ВИ ЕКСПЛОАТИРАТ РАБОТОДАТЕЛИТЕ ВИ, НЯМА ДА ВИ ЕКСПЛОАТИРАТ; АКО НЕ ПОЗВОЛЯВАТЕ ДА ПРАВЯТ ПАРИ С ВАШИТЕ ПАРИ ЛИХВАРИТЕ - НЯМА ДА СТЕ УПОТРЕБЕНИ ОТ НЯКОГО; АКО, АКО, АКО... АКО ВИКЪТ НА СОДОМ И ГОМОР Е СИЛЕН ТАМ, КЪДЕТО СТЕ ВИЕ, БЯГАЙТЕ ЗА ЖИВОТА СИ ОТТАМ - ВАШАТА ПРАВДА НЕ МОЖЕ ДА НАДВИЕ НЕПРАВДАТА НА ТОВА МЯСТО, ЗЛОТО СРЕЩУ ВАС Е СИЛНО, НО НА ДРУГО МЯСТО МОЖЕ ДА УСПЕЕТЕ ДА СЕ ОБЕДИНИТЕ С ВАШИ СЪМИШЛЕНИЦИ И ДА УСПЕЕТЕ ДА ЗАГЛУШИТЕ "ВИКЪТ НА СОДОМ И ГОМОР" /БИТИЕ 18:20/ ТАМ, ЗА ДА НЕ ПАДНЕ ВЪРХУ ВАС ОГЪН И СЯРА, А БОЖИЯТА БЛАГОДАТ!!!

[БИХ ИСКАЛ ДА ПОМИСЛИТЕ ЗА "ВИКЪТ НА СОДОМ И ГОМОР" ПО ВРЕМЕТО НА ХРИСТОС. КЪДЕ Е СПОМЕНАТО ЗА НЕГО? И СЪОТВЕТНО ДА НАПРАВИТЕ ЕДИН ПАРАЛЕЛ МЕЖДУ ДРЕВНА ЮДЕЯ И СВЕТА ДНЕС. АЗ СЪЩО ЩЕ ПОМИСЛЯ И ЩЕ НАПИША НЯКОЛКО РЕДА. ТРЯБВА ДА ДОЛАВЯМЕ "ВИКЪТ НА СОДОМ И ГОМОР" /БИТИЕ 18:20/, ВИКА НА УГНЕТЕНИТЕ, ЗАЩОТО МОЖЕ ДА СЕ ОКАЖЕМ САМИТЕ НИЕ УГНЕТИТЕЛИ! И ТРЯБВА ДА БЯГАМЕ ЗА ЖИВОТА СИ ОТ ТОВА МЯСТО, КОГАТО ТОЗИ ВИК СТАНЕ СИЛЕН, А НИЕ СМЕ БЕЗСИЛНИ ДА ГО ЗАГЛУШИМ, ЗАЩОТО АБАДОН /УНИЩОЖИТЕЛЯТ/, ЗА КОЙТО Е СПОМЕНАТО В ОТКРОВЕНИЕ 9:11, ИЗВЕСТЕН ОЩЕ КАТО АПОЛИОН, ЩЕ ОТВОРИ АДСКАТА ПАСТ В СЪРЦАТА НА СВОИТЕ СЛУГИ, ЗА ДА МЪЧАТ ЖЕЛАЕЩИТЕ ДА БЪДАТ МЪЧЕНИ И НЕЖЕЛАЕЩИ ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕНО ОТ ГОСПОДА ТОВА АДСКО МЯСТО КАТО ИЗЛЯЗАТ ОТ НЕГО И ЗАПЛАЧАТ С ВСЕ СИЛА КЪМ ГОСПОДА КАКВО УЖАСНО МЯСТО Е МЯСТОТО, В КОЕТО СА ЖИВЕЛИ ДОСКОРО... ДА ПОБЪРЗА НА ПОМОЩ НА МЪЧЕНИТЕ, КОИТО НЯМАТ ПОНЯТИЕ ОТ "СИН НА АВРААМ" И "СИН НА ДАВИД", ЗАЩОТО ЗЛИТЕ СИЛИ СА ПРЕВЗЕЛИ ПАДНАЛАТА ЦЪРКВА И СА Я ПРЕВЪРНАЛИ В ДЯВОЛСКИ ВЕРТЕП...]