04 февруари 2014

ГНОСИС

====================
Здравейте, приятели!

Голям сняг... И аз чистя, къде ще ида, и всички съседи си викат: "Брей, видяхме да работи този мързеливец!" Съседките ни гледат - аз и ортакът чистим навалелия сняг в двора ни: "Браво! Ха така...", се провиква едната съседка, а двете се усмихват... "А вие гответе, чистете, перете и правете всичко останало...", провиквам се аз с усмивка, а те не могат да повярват на ушите си какво чуват... Само ортакът е сериозен - не може да отиде на работа, защото една кола го е запечетала в гаража и той чака да види дали ще ходи на работа, мете с една голяма метла с дълга дръжка снега, а не хване едно гребло като мен, но аз му благодаря, че е изринал предишния ден снега... Той не е свикнал да ходи на работа пеша или да ползва градския транспорт, затова ако колата, която го блокира, остане пред гаража му цял ден, то очевидно ще пропусне работа... Той е от доверените лица в завода - може да прави каквото иска, защото е гъст с началниците си, а е гъст с тях, защото той е скъсил дистанцията /всички са приятели и си говорят на малко име, няма началници и подчинени, но това не е съвсем така - началниците имат по-големи заплати от работниците и техните коли са по-скъпи, затова когато началникът на ортака му дойде на гости и гуляят до зори, ортакът изкарва колата си навън и вкарват колата на шефа му, за да не се събуди без кола шефът му и да бъде помрачено празненството/... Звъннал им е, че е блокиран и ще отиде на работа по-късно /не знам дали заводът работи през зимата вече, но едно време само "привилегированите" работеха зиме - аз като "непривилегирован" си почивах, а екип от специалисти се наложи да работи в януарския студ, за да проправи пъртина за пролетната продукция, но ако бях останал в завода, щях да стана "привилегирован" някога, явно щяха да ми ушият най-после моя размер яке, да ми дадат компютър и да участвам в новогодишната томбола, в която участват не посрещащите новата година в завода, а работилите през старата година поне 6 месеца и посрещащи новата година, затова аз останах с празни ръце и така и не можах да изтрая до следващата нова година, за да видя какъв късмет ще ми се падне, ако зъзна като куче през зимата, работя от зори до мрак без почивка цяла година за заплата, която е конфиденциална информация, и опирам пешкира вместо виновниците, за да съм добър с приятелите ми и лош със себе си, явно това е истинската саможертва за приятелите, лоялността, затова моят ортак е толкова ценен/... Той бръска с метлата, а аз го наблюдавам какво прави - колата му стои покрита със сняг и той тайно се надява да не го отпечатат, за да не ходи на работа днес, защото ако бързаше за работа, щеше да избръска колата си от снега най-първо и да е готов да се изстреля като го отпушат... Идва виновникът и казва, че е спрял за 2 минути, но от 1 час ортакът го чакал да си махне колата - пита го дали не вижда, че спира пред гараж с кола вътре, а онзи мълчи като пукал и зяпа... Очевидно е, че този шофьор не мисли за останалите шофьори - логично е в понеделник сутрин в такъв сняг имащите коли да искат да отидат на работа с колите си и защо той спира пред гараж с кола в нея не е много ясно, но за мен е ясно следното - на този човек не му пука за останалите и не се интересува от потребностите на останалите, затова той не мисли какво прави, а прави каквото си иска, без да се СЪОБРАЗЯВА с другите, точно каквото прави ортакът с нас, когато си чисти комина по всяко време без да се СЪОБРАЗЯВА с нас... Неговите "коминочистачи" се катерят на покрива със стълби, без стълби и ломбуркат по всяко време, а като разместят керемидите около комина и там, където са се изкачили, хващат се за улука и като нищо някой път ще полетят с улука в ръце надолу, та като разместят наместените от наш майстор цигли и започва да капе, шурти и въобще става страшно напролет или когато има дъжд... Неговият комин постоянно се запушва, защото коминът му не е в ред - и нашият не беше в ред, но аз го вкарах в ред... Историята е доста интересна, затова ще ви я разкажа...

Един майстор преди много години дойде да ремонтира кухнята ни - майка беше купила плочки, защото мечтаеше да има кухня с плочки, и той запечатал с тях вратичката на комина, която е на около половин метър от пода... С годините се трупали сажди от "чистенето" и понеже не се изриват от вратичката с лопатка, както ТРЯБВА, коминът се напълнил с 2.5 метра сажди и точно където е розетката с хоризонталния отвор на комина на четвърт метър от тавана, който се слива с вертикалната шахта на комина, се натрупват сажди и БЛОКИРАТ хоризонталната част от комина, пушекът няма накъде да излиза през комина и започва да дими в стаята... Същият проблем със запушването има и ортакът, но той НЕ ИСКА да направи това, което ТРЯБВА да направи, за да се спаси от ЦИКЪЛА, в който запушването на комина му от саждите, които вместо да паднат в 2.5-метровата вертикална шахта и да не запушват хоризонталната шахта, се складират над 2.5-те метра и запушват комина, димът трябва да излезе някъде и започва да излиза в стаята, а аз се чудя каква е тази адска воня на пушек, защото през дюшемето отнякъде има някоя дупка и пушекът преминава, тръгвам да търся откъде идва тази воня, отварям килера да не са се запалили партакешите, но когато чуя някой да лумбурка на покрива и вече ми е ясно, че отново е станал БЛОКАЖ...

ЛОМБУРКАТ ЛИ "КОМИНОЧИСТАЧИ" В КОМИНА ВИ... И "КОМИНОЧИСТАЧИТЕ" НА ОРТАКА ЛОМБУРКА В НЕГОВИЯ, НО КОМИНЪТ МУ ПОСТОЯННО СЕ ЗАПУШВА... В НАШИЯ КОМИН НЯМА БЛОКАЖ, ЗАЩОТО НАПРАВИХ НУЖНОТО, ЗА ДА ИЗЛЯЗА ОТ ЦИКЪЛА НА ЛОМБУРКАЩИТЕ... НЕ РАЗЧИТАМ НА "КОМИНОЧИСТАЧИ" ДА МИ ИЗЧИСТЯТ КОМИНА, ЗАЩОТО ЕДИНСТВЕНО АЗ МОГА ДА ГО ИЗЧИСТЯ, А ЛОМБУРКАЩИТЕ МОГАТ ЕДИНСТВЕНО ДА СВАЛЯТ САЖДИТЕ ОТ КОМИНА, НО НЕ МОГАТ ДА ГО ИЗЧИСТЯТ, ЗАТОВА КОМИНОЧИСТАЧ СЪМ АЗ, А ТЕ СА КОМИНОСТЪРГАЧИ... ЗАПОМНЕТЕ!!! СТОЯЩИЯТ ОТДОЛУ ПРИ ВРАТИЧКАТА ЗА ПОЧИСТВАНЕ С ЛОПАТКА В РЪКА Е КОМИНОЧИСТАЧ, А ТОЗИ С ГЮЛЕТО И ЧЕТКАТА Е КОМИНОСТЪРГАЧ /САЖДОСТЪРГАЧ/!!! БЕЗ ИЗРИВАНЕ НА САЖДИТЕ ОТ КОМИНА НЯМА ИЗЧИСТЕН КОМИН!!! АКО ВАШАТА ЛОПАТКА ЗА ПОЧИСТВАНЕ НЕ СРЕЩНЕ ГЮЛЕТО, ЗАКАЧЕНО ЗА ЧЕТКАТА ЗА ИЗСТЪРГВАНЕ /ИЗЧЕТКВАНЕ/ НА САЖДИ ОТ КОМИНА ВИ, НЯМА ИЗЧИСТЕН КОМИН!!! ТРЯБВА ДА ИЗПРАЗНИТЕ ВЕРТИКАЛНАТА ШАХТА НА КОМИНА /СКЛАДА ЗА САЖДИ/ И ДВЕТЕ ХОРИЗОНТАЛНИ ГАЛЕРИИ ОТ САЖДИТЕ, ЗА ДА СЕ СПАСИТЕ ОТ ПОСТОЯННОТО ВИКАНЕ НА "КОМИНОЧИСТАЧИ" /ПРЕДИМНО ЦИГАНИ, КОИТО НИКОГА НЯМА ДА ВИ КАЖАТ, ЧЕ КОМИНЪТ ВИ НЕ Е НАРЕД, ЗА ДА ГИ ВИКАТЕ ПОСТОЯННО ДА ГО "ЧИСТЯТ", А НЯКОИ ОТ ТЯХ ГО "РЕМОНТИРАТ" КАТО ПРАВЯТ СТЕСНЕНИЕ НЯКЪДЕ С МАЛКО ЦИМЕНТ И КОМИНЪТ СЕ ЗАПУШВА ПО-БЪРЗО, ВИЕ ПАК ГИ ВИКАТЕ И ТЕ ПАК ВИ "ИЗЧИСТВАТ" КОМИНА, НО ДВЕ ШЕПИ САЖДИ И ЗАПАЛВАНЕТО НА ВЕСТНИЦИ ДА ВИДИТЕ, ЧЕ КОМИНЪТ ДЪРПА, ЗАЩОТО БИЛ ПОЧИСТЕН, НЕ МОГАТ ДА ИЗЧИСТЯТ КОМИНА ВИ/, КОИТО НЕ ИЗРИВАТ САЖДИТЕ, А САМО ЛОМБУРКАТ ДА СНЕМАТ САЖДИТЕ В ГОРНАТА ЧАСТ НА КОМИНА, НО ЦЕЛИЯТ СКЛАД ЗА САЖДИ НА КОМИНА Е ПЪЛЕН И ПРОСТО НЯМА КАК БЕЗ ПОЧИСТВАНЕ НА СКЛАДА ЗА САЖДИ ДА БЪДЕ ИЗЧИСТЕН КОМИНЪТ!!!

След като открих безобразията на този майстор-плочкаджия, когато 2.5-метровият склад на сажди се напълнил, аз реших да пробия стената откъм килера /по-лесно е оттам да вадя саждите, защото в кухнята има кухненско шкафче под мивката и водомер, който е блокирал пространството точно пред вратичката - този майстор без малко да се утрепе, когато решил да шпаклова тавана и стъпил на една наша стара масичка, тя се разцепила под него на трески и той с яд я изхвърлил на парчета навън, но трябваше да я сглобя, защото това беше масата ни за хранене преди да купим масивната маса, която е като дърводелски тезгях/ - направих един мост над гнилия под в килера [някога между долния етаж и горния е имало вита стълба /която се е използвала от 1958 до 1966 г. от новите й обитатели - къщата е принадлежала на местен фафрикант, който някъде към 1958 г. я продава на двама братовчеди, баба ми и нейн братовчед, но последният продава своята част на нашите сегашни ортаци/, но един майстор, доведен от Шефката на полицията, съда и прокуратурата в нашия град, направи страшни поразии на долния етаж, една от които е премахването на витата стълба, а между двата етажа остава един правоъгълен отвор, покрит с дъски преди много години, по-точно към 1966 г., които висят в нищото и от парата на банята на ортака, направена от този майстор, те са изгнили /защото той не е направил бетонна плоча над банята си, а парата просто се изпарява нагоре - нашата баня я направи една строителна бригада, която се ръководеше по някакво чудо от строителен техник, но толкова некадърен, че всеки, който е видял неговото творение, казва, че си е оставил ръцете, смеят се и си казват наум какви наивници сме, щом са ни изпързаляли така/; а най-вероятно същият пишман-майстор е запечатал вратичката на комина на ортака и коминът се е напълнил със сажди; чух, че този майстор паднал от някакво скеле, докато майсторял нещо някъде и станал обездвижен труп, искал да се добере до прозореца и да се хвърли от блока, молел неговите приятели да му помогнат да се добере до прозореца, искал да пуши и пие, но докторите не му давали, затова и искал да умре и по някакъв чудодеен начин изведнъж умря, но неговите поразии го надживяха и той все едно е жив, ще продължава да напомня за себе си още много дълго - този майстор трябваше да ремонтира долния етаж и да го направи годен за обитаване, защото страшен мухал беше плъзнал навсякъде, затова той ломбуркаше от дъжд на вятър долу, но ортакът не одобри неговите майстории като дойде да живее долу, но е много дълго за разправяне - цяла одисея] и с едно длето запознах да къртя тухлите, отстраних 2 реда тухли и стигнах до вертикалната шахта на комина, О-образна тръба от печена глина, като керемидите... Внимателно направих отвор и достигнах до саждите - бяха се сплъстили и не искаха да падат сами, опитах се отгоре през отвора с розетката да ги ударя с нещо тежко, но нямах гюле, затова взех една по-дебела тел и започнах да я намушвам спираловидно в тръбата отдолу нагоре, падне нещо, изривам го, пак къртя с моята "бургия", пак изривам и така успях да изчистя 2 метра сажди и дори с ръка установих, че коминът не започва от долната хоризонтална галерия с вратичката, а стига до пода, затова половин метър имам да напълня докато започна да чистя комина... След това сложих ламаринена вратичка с вътрешно капаче като запушалка - купих 2 вратички от магазина /тези вратички бяха без дръжки, защото някой е забравил да направи дръжка или нарочно пък, да не може да се отвори от някое дете, но на мен ми трябваше дръжка, затова трябваше да търся дръжка, да пробивам ламарината и доста да си играя да направя това, което старите вратички имат - заварена пластинка-дръжка/, защото си мислех, че ще ми трябват 2, но се оказа, че този комин няма горна вратичка на тавана като другия комин и сега имам 1 вратичка в повече, а ортакът има 1 в по-малко... Трябва да му кажа, че Господ ми повелява да му помогна със запушения му комин, защото моят Господ ми казва да правя на другите това, което искам другите да правят на мен - ТОЙ е запушил неговата кола онзи ден, за да ми напомни, че АЗ не изпълнявам Закона, затова идвам при него - да изпълня Закона като му покажа тази вратичка за комин и този чертеж на ПРАВИЛНО ФУНКЦИОНИРАЩ КОМИН... Сега ще го начертая на бърза ръка и ще го занеса на ортака, защото Бог говори ден и нощ, но има ли кой да Го чуе...

За съжаление вратичката е корозирала, а е корозирала, защото не е покрита навсякъде с онова червеното, кит ли се казваше, против корозия... Така също не мога да занеса тази вратичка, защото тя не е моя - трябва да питам майка, а тя ми забранява да се разправям с ортаците, защото те са ПРОСТИ ХОРА /ИДИОТИ/, ЗАЩОТО ЕДИН ОТЕЦ Й КАЗАЛ ДА НЕ ИСКА ПРОШКА ОТ ТЯХ, ЗАЩОТО ТЕ НЯМАЛО ДА Й ДАДАТ ПРОШКА, ЗАЩОТО НЕ СА ВЯРВАЩИ... НАЛИ ЦЕЛТА НА ПРОШКАТА Е ХРИСТИЯНИНЪТ ДА НЕ Е ВЪРЗАН В НЕПРАВДА, АКО Е СЪГРЕШИЛ СПРЯМО НЯКОГО ДА СЕ ПОПРАВИ, БИЛО ТО ВЯРВАЩ ИЛИ НЕВЯРВАЩ, ЗАТОВА ТОЙ ИСКА ПРОШКА ОТ ОКОЛНИТЕ СИ, НО ЯВНО ЦЕЛТА НА ПЪНЧОСЛАВИЕТО НЕ Е ДА ИЗПРАВИ КРИВИТЕ, А САМО ДА ГИ ЗАЛЪГВА, ЧЕ СА ПРАВИ... ПО ТОЗИ НАЧИН НЕ СЕ ЛИ ПРЕВЪЗНАСЯ НЯКОЙ - КАТО СЕ МИСЛИ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ИДИОТИТЕ, НЕ Е ЛИ ТОВА ГОРДОСТ, НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ХРИСТИЯНСКИ ГРЯХ... ТОЧНО МЕН МЕ ОБВИНЯВА В ГОРДОСТ МАЙКА, ЗАЩОТО НЕ СЪМ ИСКАЛ ДА СЕ ИЗПОВЯДВАМ И ПРИЧАСТЯВАМ КАТО НЕЯ, А ВСИЧКО ТРЪГНА ЗНАЕТЕ ЛИ ОТКЪДЕ - ТЯ НЕ МИ ПРОЩАВА НАИСТИНА, ПРОЩАВА МИ САМО НА ДУМИ, НО ВЕДНЪЖ ПОСРЕД НОЩ ЗАПОЧНА ДА МЪРМОРИ, ЧЕ НЕ МОЖЕ ДА МИ ПРОСТИ... КАЗАХ Й ДА НЕ СИ ИСКАМЕ И ДАВАМЕ ПРОШКА ПОВЕЧЕ - НЯМА СМИСЪЛ ДА РАЗИГРАВАМЕ ЦИРК... ТА ГОЛЯМА ПУШИЛКА СТАВА КАТО СЕ ЗАПУШИ КОМИНЪТ НА ИДИОТИТЕ, С КОИТО СМЕ ПОД ЕДИН ПОКРИВ, КАШЛЯТ КАТО МАГАРЕТА ДОЛУ, А ПРИ НАС ИДВА ВОНЯТА НА ПУШЕК, ЧАК ГЛАВИТЕ НИ ЗАБОЛЯВАТ ОТ ТОВА ЗЛОВОНИЕ...

"ВСИЧКО ИЗПИТВАЙТЕ; ДРЪЖТЕ ДОБРОТО..." /1 СОЛУНЦИ 5:21/

ВЗЕХ ЕДИН ЛИСТ С ЕДНА БЯЛА СТРАНИЦА ОТЗАД /НЯКОЙ ИЗХВЪРЛИЛ ДОКУМЕНТАЦИЯТА НА НЯКАКВА ФАЛИРАЛА СТОЛИЧНА ФИРМА В НАШИЯ ГЮМ, А АЗ Я ПРИБРАХ ЗАРАДИ БЕЛИТЕ СТРАНИЦИ НА ГЪРБА - ТОЛКОВА МНОГО ХАРТИЯ СЪМ ДОНЕСЪЛ, ЕДВА Й НАМЕРИХ МЯСТО/ - РАЗДЕЛИХ БЯЛОТО ПОЛЕ НАДВЕ И ОТДЯСНО НАРИСУВАХ КАК Е ПРАВИЛНО ДА ФУНКЦИОНИРА ЕДИН КОМИН, А ОТЛЯВО - НЕПРАВИЛНО, А ТАКА СЪЩО ДО КАКВО ВОДИ ПРАВИЛНО И НЕПРАВИЛНО ФУНКЦИОНИРАЩИЯТ КОМИН - ПРАВИЛНО ФУНКЦИОНИРАЩИЯТ КОМИН ВОДИ ДО МИРНА ГЛАВА, А НЕПРАВИЛНО ФУНКЦИОНИРАЩИЯТ КОМИН - ДО ГЛАВОБОЛИЕ... ВСИЧКО Е НАРИСУВАНО: ВДЯСНО ЕДНА ПЕЧКА НА ЕДНО П, ЕДНА ВРАТИЧКА ЗА ПОЧИСТВАНЕ НА КОМИНА ДО НЕЯ И ЕДИН КОМИН С 1/3 ПЪЛЕН СКЛАД ЗА САЖДИ, А ПУШЕКЪТ ИЗЛИЗА ПРЕЗ КОМИНА, А НА ЕДНО ОБЛАЧЕ ОТ ДИМА В УМАЛЕН МАЩАБ СЪЩАТА КАРТИНКА И ПУШЕКЪТ ПУШИ НОРМАЛНО; ВЛЯВО ЕДНА ПЕЧКА НА ПОДА, ЕДНА ЗАЗИДАНА ВРАТИЧКА ЗА ПОЧИСТВАНЕ НА КОМИНА И ЕДИН ПЪЛЕН СЪС САЖДИ СКЛАД, А НА ЕДНО ОБЛАЧЕ ОТ ДИМА - ЕДИН ЗАПУШЕН КОМИН И ОТ ПЕЧКАТА ИЗЛИЗА ДИМ, А НА ДВЕ МЕСТА ПИШЕ "БЛОКАЖ"...

ИЗЧАКАХ МАЙКА ДА ИЗЛЕЗЕ ПО РАБОТА И ОТИВАМ ПРИ ОРТАЦИТЕ - ЗВЪНЯ И ТЪРСЯ ОРТАКА... ТОЙ ИЗЛИЗА, НО ПОНЕЖЕ Е ПО ТЕНИСКА И БОС ТРЯБВА ДА СЪМ ДОСТА БЪРЗ: "ОНЗИ САМОУПРАВСТВАЩ ШОФЬОР ОНЗИ ДЕН МИ НАПОМНИ ЗА САМОУПРАВСТВАЩИТЕ МАЙСТОРИ В НАШАТА КЪЩА... ТЕ СА ЗАПУШИЛИ КОМИНИТЕ НИ, НО АЗ ОТПУШИХ НАШИЯ... ЕТО КАК РАБОТИ ПРАВИЛНО ЕДИН КОМИН, А ТУК - НЕПРАВИЛНО..." "А, КАТО СЕ ЗАПУШИ И СВАЛЯМЕ КЮНЦИТЕ, НЯМА ПРОБЛЕМ...", ОПИТВА СЕ ДА МЕ УСПОКОИ ОРТАКЪТ, НО НЕГОВИЯТ КОМИН Е ПО-ДЪЛЪГ И РИСКЪТ ОТ ЗАПУШВАНЕ С ПАДНАЛИ САЖДИ ПРИ ПЪЛЕН МАГАЗИН СЪС САЖДИ Е ПО-ГОЛЯМ... ПРИБИРАМ СЕ УДОВЛЕТВОРЕН, ЧЕ МОИТЕ ДЪЛГОГОДИШНИ ДОБРИ НАМЕРЕНИЯ /КОИТО ЩЯХА ДА СИ ОСТАНАТ ТАКИВА, АКО НЕ БЯХ ОТПАДНАЛ ОТ ПЪНЧОСЛАВИЕТО/ ДОВЕДОХА НАЙ-ПОСЛЕ ДО ДОБРИ ДЕЛА, ЗАЩОТО КАКВО СЪМ ИСКАЛ ДА НАПРАВЯ И КАКВО СЪМ НАПРАВИЛ СА ДВЕ ПОСЛЕДОВАТЕЛНИ СТЪПКИ КЪМ ТРЕТА - УДОВЛЕТВОРЕНИЕТО, ЧЕ СЪМ ПРОСВЕТИЛ ЕДИН ИДИОТ /ПРОСТ ЧОВЕК/ И СЪМ ГО ИЗВИСИЛ!!! ТОЙ ОТ СВОЯ СТРАНА Е ПОКАЗАЛ МОЯТА РИСУНКА НА ЖЕНА СИ: "ЗНАЧИ ТУК...", Е ПОЧУКАЛА ТЯ СТЕНАТА, "...ИМА 2 МЕТРА САЖДИ И ЗАТОВА КОМИНЪТ СЕ ЗАПУШВА ПОСТОЯННО, ТАКА ЛИ..." "ДА, НЯКОЙ Е ЗАПУШИЛ ВРАТИЧКАТА ЗА ПОЧИСТВАНЕ - ЗАТОВА ТОЛКОВА ЧЕСТО СЕ ЗАПУШВА КОМИНЪТ НИ..." ТОВА УСПЯХ ДА РАЗБЕРА ОТ ПРИГЛУШЕНОТО МОМОТЕНЕ ПОД МЕН, А СЛЕД МАЛКО ЧУХ БОРМАШИНА /А ДАНО НАИСТИНА Е КЛЪВНАЛ!/ - ЯВНО СКОРО ВОНЯТА НА ПУШЕК ОТ ЗАПУШЕН КОМИН ЩЕ ОСТАНЕ САМО ЛОШ СПОМЕН ЗА ТЯХ И НАС... А ПРИЯТЕЛИТЕ НА ОРТАКА ОТ ЗАВОДА ПРОСТО НЯМА НАЧИН ДА НЕ РАЗБЕРАТ КАК НЕГОВИЯТ ЗАПУШЕН КОМИН Е БИЛ ОТПУШЕН - ЩЕ ПРОВЕРЯТ КОМИНИТЕ СИ И АКО НЯКОЙ САМОУПРАВСТВАЩ МАЙСТОР ГИ Е НАСАДИЛ НА ПАЧИ ЯЙЦА, ЩЕ ХВАНАТ БОРМАШИНИТЕ И СЛЕД ТОВА ТЕЛТА ДА "СВРЕДЛОВАТ" МАГАЗИНА ЗА САЖДИ... ОТ УСТА НА УСТА ЩЕ ТРЪГНЕ МЪЛВАТА ЗА ЗАЗИДАНАТА ВРАТИЧКА И ПЪЛНИЯТ МАГАЗИН СЪС САЖДИ - НЯКОЙ ЩЕ СЕ ПОХВАЛИ, ЧЕ Е ИЗРИНАЛ 5 КОФИ САЖДИ ОТ КОМИНА СИ, СЯКАШ Е КОМИНОЧИСТАЧ... НЕ СЯКАШ, А БАШ СИ Е КОМИНОЧИСТАЧ - САЖДИТЕ, СВАЛЕНИ ОТ КОМИНОСТЪРГАЧА, НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ВАДЯТ ОТ ГОРНАТА ГАЛЕРИЯ, А ОТ ДОЛНАТА, ЗА ДА СЕ СКЛАДИРАТ В МАГАЗИНА ЗА САЖДИ НОВИТЕ САЖДИ ДО СЛЕДВАЩОТО ПОЧИСТВАНЕ НА КОМИНА ОТ КОМИНОСТЪРГАЧА, КОЙТО МОЖЕ ДА Е И КОМИНОЧИСТАЧ, НО САМО АКО ИЗВАДИ САЖДИТЕ ОТ ЦЕЛИЯ КОМИН ОТГОРЕ ДОДОЛУ!!!

ОРТАКЪТ ВЕЧЕ Е ПРОСВЕТЕН... НО ДЯДО ВЛАДИКА /ТОЙ И ЦЯЛАТА МУ ЦЪРКВА/ СЪЩО ИМА НУЖДА ОТ ПРОСВЕТЛЕНИЕ - НЕГОВИЯТ КОМИН СЪЩО Е ЗАПУШЕН И БАЯ САЖДИ ТРЯБВА ДА ИЗРИНЕ, ЗА ДА СЕ ПРОЯСНИ ПРЕД ОЧИТЕ МУ... НАЙ-ПЪРВО ТРЯБВА ДА ПОДУШИ, ЧЕ НАОКОЛО Е ЗАДИМЕНО, А КАК ДА ПОДУШИ, КОГАТО ВЯРВА, ЧЕ НАОКОЛО Е БЛАГОУХАННО... ЧОВЕК Е ЗАТВОРНИК НА СВОИТЕ ВЪЗПРИЯТИЯ /СЕТИВА/ - ЕДИН СЛЕПЕЦ НЕ МОЖЕ ДА РАЗБЕРЕ, ЧЕ Е СЛЯП, АКО ЕДИН ЗРЯЩ НЕ МУ ПОКАЖЕ, ЧЕ Е СЛЯП, КАТО ГО ИЗВАДИ ОТ СЛЕПОТАТА МУ, ЗА ДА ВИДИ НЯКОГАШНИЯТ СЛЕПЕЦ СВОЯТА ПРЕДИШНА СЛЕПОТА ИМЕННО КАТО ЗРЯЩ - ТА ТАКА И ЕДИН ВЯРВАЩ СЛЯПО В НЕЩО НЕ МОЖЕ ДА ПРОЗРЕ СВОЯТА СЛЯПА ВЯРА, АКО НЕ МУ БЪДЕ ИЗЯВЕНА ОТ НЯКОЙ, КОЙТО НЕ Е СЛЯПО ВЯРВАЩ КАТО НЕГО, А РАЗБИРАЩ В КАКВО ТОЧНО ВЯРВА!!!

Вярвам, че трудът на Св. Симеон Тесалоникийски е в състояние да ПРОСВЕТИ търсещите ИСТИНАТА пънчославни мои ОРТАЦИ, за да ги ИЗВИСИ и от слепци да ги направи зрящи!!! Вярвам, че този негов труд е наистина ценен, защото благодарение на него аз успях да разбера какво е ИСТИНСКОТО ПРАВОСЛАВИЕ, а вярвам, че и други ще достигнат до главозамайващи прозрения за същността на пънчославието, когато прочетат НАЙ-ДОБРИЯ КЛЮЧ КЪМ МИСТИЧНОТО ТЪЛКУВАНИЕ НА БОЖЕСТВЕНАТА ЛИТУРГИЯ НА СВ. ЙОАН ЗЛАТОУСТ!!! Затова се постарах да го преведа, доколкото съм в състояние, ЗА ДА ДАМ НА ВЕРНИТЕ КРИЛЕ ДА ПОЛЕТЯТ С АНГЕЛИТЕ!!!

"Сега когато светата Литургия е започнала, което е когато Епископът /Владиката/ направи знака - защото никой не може да се заеме със започването на нещо без него - Свещениците в бемата започват молитвите, а певците модулират Антифоните и ги разделят на три части, и онези неща, които са взети от Псалмите; към тях се прибавят химните, които се отнасят до времето на удостояването /награждаването/. Посредством Псалмите, предсказването /предричавето/ на Въплъщението /Инкарнацията/ на Словото, се обръщаме към тези от старо време; с песнопението на химни, което следва, съвършено изпълнение на изящество пред свидетелите, и СИНЪТ БОЖИЙ въплътен, и всички неща, които Той направи заради нас. Поради което също така, първо преди всичко, ние почитаме нея, която девствено роди Него, и просим нейното посредничество за нас, казвайки: "По молитвите на Майката Божия, Спасителю, чуй ни." После, отбелязвайки годишнината на Светиите, които, агонизирайки за мистерията на вярата, са умрели свята смърт, ние молим настоятелно и за техните настоятелни молитви; а най-накрая на всичко, благоговейки пред ХРИСТОС, причинителят и деецът на нашето спасение, ние викаме със силен глас: "Спаси ни, Сине Божий." И когато Епископът свърши своите свети молитви вън от бемата, Дяконите стоящи при него символизират не само Апостолите, но също така и Ангелите, които прислужват в мистериите на ХРИСТОС. И когато Свещениците вътре в бемата също свършат молитвите си, и се появят /наяве, на показ/, това показва слизането на светите Ангели, което заема място във Възнесението на ХРИСТОС. А когато понесат напред факлите и Дяконите напредват двама по двама, и Светото Евангелие е носено в процесия, и Епископът подкрепян от двете страни от Дякони напредва, а другите свещеници следват отзад, и възгласят ясно: "Елате да служим на ХРИСТОС.", а бурното одобрение /акламация/ от добри пожелания към Епископа ехтят /ечат/, а Дяконът след молитвата на Входа, докато държи Евангелието в своите ръце, възкликва: "Мъдрост! Да застанем прави!"; Възкресението и Възнесението на Спасителя е загатнато наяве. Защото Дяконът, докато прокламира това, известява Възкресението на ХРИСТОС; а хорът от Свещеници и Дякони, както казахме преди, символизират Апостолите, присъстващи с ГОСПОДА и виждащи /съзиращи/ Го, и най-светите Ангели. А Епископът е символ на Самия ГОСПОД, Който е бил разкрит на учениците /последователите/, които са взети от земята на небето. Защото, както казахме, целият екстериорен /екстериор = външна страна/ наос е символ на земята; най-святата бема изобразява небето. Защото, както Давид също пророкува, когато ГОСПОД се възнася, Ангелите участват в Неговия триумф; и възгласят към тези, които са били горе: "Издигнете пътищата си!", и те Го именуваха Цар на Славата и ГОСПОД, и Го признаха за Могъщия. По този начин и Църквата в този момент почита служещия, който влиза с разкошната процесия в Святая Святих; а светите двери на бемата, затворени преди процесията да влезе, и отворени, за да може да влезе, означават същото нещо.

А когато служещият влиза и кади с тамян около светата трапеза, това показва пришествието на СВЕТИЯ ДУХ. Защото ДУХЪТ идва при нас от небето, когато ХРИСТОС се издига нагоре в небето. Нещо повече, Епископът, прекръствайки Евангелието с някой двоен свещник, дикирий, символизира озаряването /илюминацията/, която е настъпила и в небето, и на земята с Въплътяването /Инкарнацията/ на ИИСУС в Неговите две естества. Защото посредством Въплътяването на СЛОВОТО БОЖИЕ, Той даде светлина не само на човеците, но и на Ангелите.

Трисагият, това ще бъде казано незабавно, разкрива мистерията на СВЕТАТА ТРОИЦА; също и Въплътяването /Инкарнацията/ на един [Изразът "Един от СВЕТАТА ТРОИЦА" не е използван случайно от Симеон, но е признание за вярата на пишещия с респект към фразата, която е толкова оспорвана в Монофизитните дискусии - "Един от СВЕТАТА ТРОИЦА страда за човека". /бележка на преводача от Британския музей/] от СВЕТАТА ТРОИЦА, разкрит на човеците; а също така симпатията и обединението /съюза/ на Ангели и човеци. Поради това и се пее вътре в бемата от Свещениците, и вън от нея от клириците и миряните - защото се е оформила една Църква от Ангели и човеци чрез ХРИСТОС. Това е което Понтифът /Владиката/ известява, когато прекръства Евангелието с три-главия свещник, (трикирия), и показва, че проповядването на СВЕТАТА ТРОИЦА се съдържа в същото, и се моли посредством нея ние да можем да бъдем подкрепени и затвърдени."

Толкова елегантно и същевременно комплицирано обяснение... Опитвам се да асимилирам написаното, да си представя толкова много духовници на едно място, та чак и процесия да правят с факли... Явно като се съберат повечко факли и в бемата става доста задимено, но пък е светло... А като започнат да кадят с тамяна около светата трапеза се носи благоухание... А навсякъде се лее песнопението, което не е монотонно, но извисяващо се нагоре и нагоре... СИНЪТ БОЖИЙ Е ВЪПЛЪТЕН В АНГЕЛИТЕ С ЧОВЕШКИ ЛИКОВЕ, КОИТО СЛУЖАТ В МИСТЕРИИТЕ - ТЕ СЛИЗАТ ОТ НЕБЕТО НА ЗЕМЯТА, ЗА ДА СЕ ВЪЗКАЧАТ ОТ ЗЕМЯТА НА НЕБЕТО С ВЕРНИТЕ ХРИСТОВИ ПОСЛЕДОВАТЕЛИ... ДУХЪТ НЕ НИЗХОЖДА, НО ВЕРНИТЕ ВЪЗХОЖДАТ, ЗА ДА ДОЙДЕ НА ТЯХ СВЕТИЯТ ДУХ... ВЪПЛЪЩЕНИЕТО НА БОЖИЯ СИН НЕ Е В ПАДНАЛИТЕ ЧОВЕЦИ, НО САМО В СТАНАЛИТЕ ДУХОМ, В ИЗВИСЯВАЩИТЕ СЕ ДУХОМ, КОИТО СА ОСВЕТЕНИ В СТЕПЕНТА, В КОЯТО СА ПРОСВЕТИНИ... С ГНОСИСА, ЗНАНИЕТО, СВЕТЛИНАТА...

Какво чувам там?! Това са гностически "глупости"?! А как без знание за същността на мистериите може да бъде разбрано Богослужението?! И защо точно наразбираемите за ума постулати на игумения Валентина да не са глупости, защо те да трябва да бъдат зазубрени от вярващите без да бъдат анализирани?!

Ще приложа като разяснение на написаното по-горе част от една друга книга в превод на руски език, именно библиотеката "Стромата" /в книга IV-та, глава 2-ра, е обяснено, че "Стромата" е синоним на лат. "Miscellanea" - сборник от материали, откъси, но в множествено число, значи сборници, един вид библиотека/, събрана /множество материали твърде вероятно са взаимствани от други автори, затова може да се каже за тази библиотека, че е събрана и подредена, т. е. преписана и допълнена с коментари от събирача/ от Св. Климент Александрийски /може би тази книга-библиотека я има някъде на български, в някоя библиотека имам предвид, но в Интернет не можах да я открия на български/, където авторът защитава гностика като "човек наистина благочестив" ["Стромата", VII-ма книга, 1-ва глава, (1, 1)], ако познава Бога с ума си най-първо:

"Гностик есть истинный почитатель Бога

(1, 1) Настало время показать эллинам, что человеком истинно благочестивым является лишь гностик. Пусть их мудрецы, узнав из наших слов каков истинный христианин, с одной стороны, увидят собственное свое невежество и убедятся, что безрассудно и несправедливо преследуют это имя, а с другой – повинятся, что ложно называют безбожниками тех, кто чтит истинного Бога. (2) Специально для них, думаю, можно привести и аргументы более ясные, дабы они, благодаря наукам, которыми они уже овладели, могли понять то, что мы собирается сказать, даже если сила веры для них еще не доступна. (3) Мы повременим пока пользоваться изречениями пророческими; на некоторое время отложим в сторону и Писание и лишь вкратце укажем на его значение, когда коснемся христианского учения. Чтобы не нарушить последовательности речи, мы будем перемежать слова Писания собственными рассуждениями, рассчитанными на тех, кто еще не постиг смысла священных текстов. Раскрыв же этот смысл, мы предоставим всевозможные свидетельства тем, кто уже уверовал. (4) Если же некоторым простым и непросвещенным умам наши слова покажутся несогласными с Писаниями Господа, то пусть узнают они, что именно на них и основывается сила и живость наших речей, которые стремятся выразить смысл, не очень заботясь о словах. (5) Ведь часто случается, что подробное, но не ко времени приведенное изложение оказывается совершенно бесполезным. Напротив, не задержаться хоть на минуту на вещах основополагающих значило бы выказать не только умственное убожество, но и пренебрежение. (6) «Но поистине блаженны исследующие свидетельства Господа, от всего сердца они взыщут Его». [ Ps. 118: 2.] О Господе же свидетельствуют и закон, и пророки.

(2, 1) Итак, мы намерены доказать, что только истинный гностик обладает святостью, лишь он воздает Богу почитание, достойное его величия. А из того, что он воздает Богу такое поклонение, следует, что он любит Бога, и сам любим им. (2) Все нравственно-превосходное считает он достойным почитания в меру его превосходства и величия. Из предметов чувственно воспринимаемых он воздает честь властям, родителям и старикам. Из различных учений он чтит преимущественно древнюю философию и древнейшие из пророчеств. Из предметов умопостигаемых он чтит древнейший по происхождению, вневременный и несотворенный первый принцип, источник остального бытия, Сына, (3) благодаря которому мы можем знать вечное начало, Отца всего сущего, древнейшего и благодетельного, который невыразим словом, но которого мы чтим в молчании, святом восхищении и с величайшим почтением. Его Господь возвестил в той мере, в какой могут вместить ее знающие, и в силах постичь те, кто самим Господом предопределен к ведению и «чьи чувства», по слову апостола, «совоспитаны» [ Hebr. 5: 14.].

(3, 1) Итак, почитание, воздаваемое истинным гностиком Богу, состоит в неусыпной его заботе о собственной душе и непрестанной любви, обращенной к Господу. (2) Что же касается его благодеяний людям, то одними из них он старается сделать их лучше, другими же помогает и утешает их. Медицина врачует тело; философия – душу. Служением является также и забота детей о родителях, а подданных – о своих правителях. (3) То же видим мы и в Церкви. Пресвитеры служат для улучшения и исправления; диаконы оказывают помощь. (4) Таким же двойным служением ангелы служат Богу, помогая в управлении земными делами. Гностик тоже служит Богу. Будучи призванным учить и исправлять, он открывает людям смысл своих возвышенных прозрений, стремясь улучшить их. Ни в ком из смертных нет ни такого благочестия, ни такой богобоязненности, как в верующем, который в делах земных служит Богу со славой и безупречностью. (5) Подобно тому как старательный уход за посевами, использующий различные приемы, навыки и знания земледельца, приносит обильный урожай и немалую выгоду, так и благочестие гностика, собирая плоды, приносимые теми, кто через его служение пришел к вере, собирает богатейший урожай. Он пробуждает от греховной жизни и приводит на путь спасения многих собратьев. (6) Если богосоответствие есть сохранение того, что присуще Богу, то соответствует Богу только тот, кто любит его. Только он знает, что угодно Богу с теоретической и с практической точки зрения. Ему ведомо какую жизнь должен вести тот, кому предстоит в будущем достигнуть обожения, а в настоящем – уподобиться ему.

(4, 1) Следовательно, прежде всего истинный гностик любит Бога. Чтить отца – значит любить его; точно так же и чтить Бога равнозначно любви к нему. (2) Сила гностика проявляется, как нам кажется, в трех способностях: во-первых, он способен проникнуть в суть вещей; во-вторых, он исполняет заповеди Логоса, в-третьих, он может передавать тайны познания в наставлениях, отвечающих величию Божию. (3) Чем же объяснить тот факт, что верующего в бытие Вседержителя и получившего из уст самого несотворенного Сына откровение Божественных тайн называют безбожником? Безбожник ведь – это тот, кто отрицает бытие Бога, страшась вместо него демонов, обожествляя подряд все вещи, будь то дерево, камень или нечто им подобное, низводя до степени раба, движимого лишь страхом, душу и разум человека." /"Стромата", книга VII-ма, глава 1-ва [http://khazarzar.skeptik.net/books/clem_al/stromata/]/

Св. Симеон Тесалоникийски е знаещ човек и като такъв е гностик, надарен с три способности, както пише по-горе Св. Климент Александрийски, който също е гностик: "първо, той е способен да прониква в същината на нещата, второ, той изпълнява заповедите на Словото, трето, той може да предава тайните на познанието в наставления, отговарящи на величието Божие." Гностикът прониква с ума си дълбоко в същината на нещата, защото може да ги свърже в ЛОГИЧЕСКА РАМКА, тъй като нещата са ДЕФИНИРАНИ, т. е. ОПРЕДЕЛЕНИ сами по себе си за него като ПРОСВЕТЕН С БОЖЕСТВЕНАТА СВЕТЛИНА, а така също и РАЗПОЗНАВА ясно ВРЪЗКИТЕ помежду им! Св. Симеон ни развежда толкова живо от бемата към наоса и обратно с процесията с факли към Святая Святих, а как някой от нас би му обяснил кое какво е в една църква, ако не ЗНАЕ кое как се нарича?! Как би му обяснил един черкуващ се кой духовник с какво е облечен и защо, когато не ЗНАЕ кое как се казва и какво символизира?! Как бихте му обяснили, че се черкуват напълно боси във Вярата "вярващи", които не разбират смисъла на мистериите /тайнствата/, защото не са им били РАЗЯСНЕНИ, в смисъл нямате ПРЕДСТАВА за това?! Как някой би ЗАЩИТИЛ своята вяра АРГУМЕНТИРАНО, когато той е приел на ДОВЕРИЕ разни постулати, които били непонятни за ума /така му втълпяват във "вероучението"/, затова човек трябвало да вярва сляпо в тях като свръхестествени чудеса и да отрича писанията на Св. Симеон Тесалоникийски и Св. Климент Александрийски като "гностически глупости", когато ни обясняват нещо съвсем друго за СЪЩНОСТТА на Вярата си, явно защото те имат пред очите си едно коренно различно РАЗБИРАНЕ за написаното в Писанието и Преданието, което те с третата си способност като гностици, именно да ПРОСВЕЩАВАТ ума на докосналите се до техните писания търсачи на знания, наистина СЪБУЖДАТ от дълбок сън, за да изпълнят явно това, към което ги призовава Словото, именно да преумножат благодатта и мира като ПРОСВЕТЯТ мнозина да познаят Бог Отец и Бог Син /2 Петрово 1:2/, неразлъчно съединени от Бог Свети Дух...

Спомням си писмото на онзи учен от БАН:

http://vasquez345.blogspot.com/2011/02/blog-post.html

"И така, Уважаеми инж. ..., изпращам Ви ключовия цитат на акад. Владимир К. Христов и справка за неговия труд от 1969 година:::

"1. Някои важни понятия

Възлови точки на нашето знание са понятията. Ето някои важни понятия за математиката, които ще представим в сбита форма.

1.1. Истина

Истината е повече или по-малко адекватно отражение на действителността, реалността..."

Същото ни казва и Св. Климент Александрийски - "ЗНАЕНЕТО /ПОЗНАВАНЕТО/ НА БОГА /БОЖЕСТВЕНАТА ИСТИНА/ Е ПЪРВАТА СТЪПКА НА ВЯРАТА"! ["Стромата", VII-ма книга, 2-ра глава, (5, 1)] "БЛАГОГОВЕЙНИЯТ /БЛАГОЧЕСТИВИЯТ/ ЧОВЕК Е НАЙ-ДОБРОТО /НЕЩО/ НА ЗЕМЯТА, А НАЙ-ДОБРОТО /НЕЩО/ НА НЕБЕТО /"НА НЕБЕТО" Е ПРОПУСНАТО В РУСКИЯ ПРЕВОД/, ПО-БЛИЗКО И ТЪЙ СЪЩО ПО-ЧИСТО, СЕ ЯВЯВА АНГЕЛ, УЧАСТНИК ВЪВ ВЕЧНИЯ И БЛАГОСЛОВЕН ЖИВОТ. А ЕСТЕСТВОТО НА СИНА БОЖИЙ, КОЙТО Е НАЙ-БЛИЗКО ДО ТОЗИ, КОЙТО Е ВСЕМОГЪЩИЯТ /БОГ, ВСЕВИШНИЯТ/, Е СЪВЪРШЕНО, И СВЯТО, И МОГЪЩО, И КНЯЖЕСКО, И ЦАРСКО, И БЛАГОТВОРНО /БЛАГОДЕТЕЛНО/." ["Стромата", VII-ма книга, 2-ра глава, (5, 2-3)]

"Сын Божий как Устроитель и Спаситель

(5, 1) Первая ступень веры – это знание Бога. Далее, через уверенность в учение Спасителя, надлежит усвоить то, что делание какого-либо зла кому бы то ни было есть нечто противоречащее сути этого богопознания. (2) Человек благоговейный – это лучшее, что есть на земле, ближайшим к нему и столь же чистым является ангел, участник вечной и благословенной жизни. (3) Но существом совершеннейшим и святейшим, наиболее безграничным, возвышенным, начальственным, царственным и благодетельным является Сын Божий, по естеству ближайший к единому Вседержителю. (4) Он являет собой наивысшее превосходство над другими существами, заключающееся в том, чтобы все упорядочивать и всем повелевать согласно с волей Отца, всем мудро управлять, во всех своих делах выказывать неустанное всемогущество, ведать тайные законы бытия. (5) Неделимый, нерасчленимый на доли, не имеющий нужды переноситься с одного места на другое и в то же время постоянно находящийся везде, и вместе с тем и нигде в отдельности, Он всецело есть разум, всецело свет, весь – Отчее око; он все видит, все слышит, все ведает и содержит все силы естества своим всемогуществом. (6) Воинства ангелов и богов благоговейно повинуются ему, Отчему Логосу, воспринявшему на себя все домостроительство спасения через того, кто все подчинил ему. [ Cf. I Cor. 15: 27.] Поэтому все люди – это также его достояние: но одни – по разумению, другие нет; и одни – как друзья, другие – как верные слуги, третьи же – просто как слуги. [ Io. 15: 14-15; Hebr. 3: 5.]

(6, 1) Таков Учитель, посредством мистического откровения наставляющий гностика; через утверждение в доброй надежде – просто верующего; через вразумляющее наказание – человека жестокосердого. Так промысел его обнаруживается в общем и в частностях, всюду и во всем. (2) Он – Сын Божий, Господь наш и Спаситель, и со всею ясностью свидетельствуют об этом боговдохновенные пророчества. (3) Будучи Господом всех без исключения – и эллинов, и варваров, Он убеждает всех, кто желает внять убеждению. Но свою спасительную миссию он не навязывает всем подряд, но ставит ее в зависимость от свободного выбора; и от принявшего спасение из его рук за исполнение всего обетованного требует лишь соблюдения заповедей. (4) Философию эллинам он даровал при посредстве низших ангелов. Ибо древним божественным повелением ангелы были распределены среди народов. [ Deut. 32: 8-9.] (5) Но «удел Господа» есть слава, достающаяся лишь верным. [ Дальнейшее рассуждение ср.: Plato, Leg. X 901 e; Sext. Emp., Pyrrh. Hyp. III 10.] Действительно, либо Господь печется не обо всех людях и тогда следует считать Его бессильным (но приписывать Богу человеческую слабость – это нечестиво), либо же, будучи в состоянии печься обо всех, он не желает этого (но тогда это не согласуется с его благостью). Тот, кто принял на себя тело, способное страдать, едва ли может считаться безразличным и праздным. Следовательно, он печется обо всем без исключения. (6) Это согласно и с его существом, ибо он есть Господь вселенной и Спаситель всех людей, а не только некоторых из них. Он распределил дары своего милосердия каждому в меру его способностей и всем уделил он от своих благодеяний – эллинам и варварам – и тем из них верным и избранным, кто был заранее предопределен и в надлежащее время «призван». [ Cf. Rom. 8: 30; Tit. 1: 3.]

(7, 1) Ему чужда какая-либо зависть, поэтому все призваны в равной мере; высочайшие же почести соразмеряет он с силою веры и ее твердостью. Никакая сторонняя сила не может воспрепятствовать его намерениям или удержать его от исполнения задуманного: ведь он есть Господь вселенной и творит волю всеблагого Вседержителя Отца. К тому же зависть вовсе не свойственна бесстрастному и родившемуся безначально (2) Господу. Да и способно ли что-либо, присущее человеку, возбудить его зависть? Для этого есть у человека другой завистник, обуреваемый всякого рода страстями. (3) Нелепо утверждать, что Господь не желает спасти род человеческий по неведению о том, как применить свою благость к каждому из людей в отдельности, поскольку бессмысленно говорить о неведении того, кто еще до сотворения мира был советником Отца. Ведь именно он был той Премудростью, о Которой «возрадовался» [ Prov. 8: 30.] Вседержитель Бог, сила и всемогущество Отца, его Логос, рожденный прежде всего остального, мудрость Отца. Он есть в собственном смысле слова Учитель всего им сотворенного. (5) Может к промыслу его примешиваются какие-либо страсти? Но как можно утверждать такое о том, кто по восприятии нашей страстной плоти преобразует ее своим учением в бесстрастную? (6) Как может он быть Спасителем, если он не являет себя таковым для всех, кто уверовал в него, желая достигнуть гносиса. Но он является Господом и для не уверовавших, ибо настанет день, когда и они исповедают его, восприняв от руки Владыки уготованные всем благодеяния. (7) Все благодеяния Господа имеют отношение к Вседержителю; Сын является, так сказать, энергией Отца.

(8, 1) Итак, Спаситель никогда не может питать ненависти к человеку. Проникнутый высшей любовью к нему, он не пренебрег немощами нашей плоти, в которую и облекся, чтобы явить себя Спасителем всех людей без изъятия. Ибо вера есть достояние каждого, кто только желает ее избрать. (2) И напрасно опасение, что Господь будто бы может пренебречь своим созданием. Не человек ли один из всех творений Божиих одарен разумом? (3) Иное, более совершенное, проявление заботы Бога о человеке трудно себе представить. Высшему по природе свойственно управлять низшим; владычество по естеству принадлежит тому, кто достойно пользуется своей властью. Но кто воистину всем правит и повелевает? Не Божественный ли Логос вкупе с его Провидением, которое обозревает сразу все части целого и не оставляет своим попечением и малейшей доли своего достояния? (5) Достоянием же и друзьями его должно признать тех, кто предан ему и верит в него. Сын Божий по воле Отца есть первоисточник всякого добра и первопричина всякого движения, то есть, сила, непостижимая человеческим разумением. (6) Однако тем, кто не в силах познать его по немощи своей природы, он не мог явиться таким, каким был в действительности. По этой причине Сын Божий принимает на себя видимую плоть и своим примером предшествует людям в исполнении закона, показывая, что и для них это возможно.

(9, 1) Будучи силой Отца, он без труда исполняет все, что захочет, не оставляя без внимания даже и мельчайших деталей. Не будь этого, все созданное не было бы столь совершенным. (2) Свидетельством его всемогущества служит, насколько я могу судить, тщательная согласованность всех частей управления, от высших до низших. Очевидно, что управление это исходит от высшего Повелителя – того, кому волей Отца вручено управление вселенной. Охраняемая целой иерархией взаимно подчиненных властей, лестница эта постепенно возводит нас к самому великому Первосвященнику. (3) От этого единого, повелевающего всем Начала и, как мы уже говорили, вершителя воли Отчей, все и исходит – и первое, и второе, и третье. [ Cf. [Plato], Epistula II, 312 e.] Далее, на высших ступенях видимого мира поставлены легионы блаженных ангелов, а под ними и вплоть до нас расположены друг за другом те, кто от Единого и через него, спасаемы им и другим несут спасение. (4) Мельчайшие частицы железа послушны притяжению Гераклейского камня, которое распространяется на многочисленные колечки этого металла. Подобно тому и люди благочестивые, влекомые Святым Духом, будут вселяться: одни – в первую обитель, другие – в следующие, и так до самой последней. [ Cf. Philo, De opif. mundi, 141.] Люди же порочные, не желающие ни к чему себя понуждать, взрастившие в себе дурные наклонности и неспособные с ними совладать, носятся туда и сюда, лишенные божественной поддержки, волнуемые бурей страстей, и, наконец, низвергаются на землю. От начала был утвержден закон, согласно которому благо есть предмет свободного выбора.

(10, 1) Вот почему заповеди, данные и подзаконному, и не подзаконному, обращены не к праведникам («ибо закон положен не для праведника» [ Cf. I Tim. 1: 9.]), а к свободно избравшим их исполнение. И в виде награды за послушание им обещается блаженная вечная жизнь. Людям, избравшим порок, они предоставляют возможность находиться среди того, чему они оказывали предпочтение. Напротив, для душ, ежедневно трудившихся над своим улучшением и усовершением через воспитание в себе добрых качеств и приумножение праведности, они назначают наилучшую обитель как достойное воздаяние. И в самом деле, не достигают ли они, по мере постепенного преуспеяния «простираясь вперед» [ Cf. Phil. 3: 13.], и самого бесстрастия, пока не обретут, «в меру мужа совершенного» [ Eph. 4: 13.], того состояния, которое есть совершенный гносис и наиболее славное наследие? (2) Различаясь в каждом индивидуальном случае временем, местом, достоинством, наследственной долей и служением, каждое из этих спасительных изменений постепенно возводит человека к пребыванию близ Господа в вечном созерцании. (3) И для того, кто целиком предался созерцанию из любви к гносису, отсюда начинается путь, который приводит к самопознанию.

(11, 1) Поэтому Господь, хотя и черпал заповеди из одного и того же источника, давал их людям по мере необходимости, то как первоначальные, то как позднейшие. Он не желал, чтобы жившие до закона оставались безо всякого руководства и чтобы народы, не знакомые с философией варваров и не имеющие узды, увлекались всевозможными излишествами. (2) Одним даны были заповеди, другим – философия. Этим он удерживал народы от неверия до самого своего пришествия, после которого нет уже неверующим никакого оправдания. Поэтому не важно, что именно мы изберем в качестве отправной точки. Будь то учение эллинов или варваров, все равно и то и другое приведет к совершенству через веру. (3) Но если эллин, хоть и не просвещенный языческой философией, примет истинное учение, то, каким бы ни считали его неотесанным, он превзойдет всех своих образованных соплеменников, ибо вера его сама выбрала краткий путь к спасению и совершенству. (12, 1) Лишь бы не была стеснена свобода воли, а все остальное Господь сам обратит в орудие добродетели, дабы люди слабые и недальновидные так или иначе могли из рода в род видеть в лице единого и всемогущего Существа милосердную любовь Божию, спасающую нас через Сына. (2) И никоим образом это Существо не может быть началом зла, ибо все, что Господь сотворил, и в целом, и в частностях, служит спасению. (3) Итак, задача спасительной справедливости состоит в том, чтобы все без исключения возводить к наилучшему возможному для него состоянию. [ Очевидная аналогия с известным положением платонизма. Cf. Plato, Rep. X 617 e; Timaeus, 42 d; Leg. X 903 b.] К возможно лучшему благу, сообразно их устроению,  возводятся и более слабые. Ведь разумно, чтобы все добродетельное переходило в лучшие обители, и причина этого перехода – свободный выбор, который в силах совершить каждая душа. (5) Вразумляющие же наказания, через служащих ангелов, через многоразличное предпочтение доброго и через окончательный суд, который  по благости своей вершит великий Судья, заставляют покаяться и дошедших до «бесчувствия» [ Eph. 4: 19.]." /"Стромата", книга VII-ма, глава 2-ра [http://khazarzar.skeptik.net/books/clem_al/stromata/]/

МНОГО ХИТЪР Е ТОЗИ ГНОСТИК, НАЛИ? ТОЙ НЕ ОТРИЧА ДРЕВНИТЕ РЕЛИГИИ, А КАЗВА, ЧЕ "ФИЛОСОФИЯТА НА ЕЛИНИТЕ ТОЙ ДАЛ ПОСРЕДСТВОМ НИЗШИ /ПО-НИСКОСТОЯЩИ/ АНГЕЛИ. ЗАЩОТО ПО ДРЕВНА БОЖЕСТВЕНА ПОВЕЛЯ АНГЕЛИТЕ БИЛИ РАЗПРЕДЕЛЕНИ СРЕД НАРОДИТЕ." ["Стромата", VII-ма книга, 2-ра глава, (6, 4)]

ХРИСТИЯНСТВОТО И ИСЛЯМЪТ СА МИШ-МАШ ОТ ДРЕВНИТЕ РЕЛИГИИ НАЧЕЛО С ЮДАИЗМА, КОЙТО Е НАЙ-ГОЛЕМИЯТ МИШ-МАШ, КАТО ТОЯГАТА-ЗМИЯ, КОЯТО ПОГЛЪЩА ТОЯГИТЕ-ЗМИИ НА ЕГИПЕТСКИТЕ ЖРЕЦИ!!! ИНАЧЕ КАК ЩЕ СИ ОБЯСНИМ ТРИ-ГЛАВИЯ СВЕЩНИК, ТРИКИРИЯ, КОЙТО СИ Е ТОЧНО КОПИЕ НА ТРИЗЪБЕЦА НА НЕПТУН, А ИСТИНСКАТА ЮДЕЙСКА МЕНОРА, КОЯТО Е ИЗОБРАЗЕНА НА АРКАТА НА ТИТ ОПРОСТЕНО /В ЕДНА РАВНИНА/, Е МНОГО ИНТЕРЕСНА - ТЯ Е НЯКОЛКО ТРИКИРИЯ В ЕДНО, НО РАЗМЕСТЕНИ ПО ДИАГОНАЛИТЕ НА ДАВИДОВАТА ЗВЕЗДА /ТРИИЗМЕРНА/, А ЦЕНТРАЛНАТА СВЕЩ Е В ЦЕНТЪРА Й!!! ВЯРАТА В БОГ ОТЕЦ, БОГ СИН И БОГ СВЕТИ ДУХ - ОТ ДРЕВНОЕГИПЕТСКА, ДРЕВНОГРЪЦКА И ДРЕВНОРИМСКА РИЛИГИЯ ПРЕЗ ЮДАИЗЪМ, ХРИСТИЯНСТВО, ИСЛЯМ И ОСТАНАЛИТЕ 9 ЖИВИ РЕЛИГИИ, ОБЩО 12 ЖИВИ РЕЛИГИИ /ТОЛКОВА КАЗВАТ, ЧЕ БИЛИ ДНЕШНИТЕ РЕЛИГИИ, НО МАЙ СА ОСТАНАЛИ САМО АТЕИЗМЪТ И ПЪНЧОСЛАВИЕТО В 12 НЕГОВИ РАЗНОВИДНОСТИ, КОИТО ВЕЧЕ НЕ МОГАТ ДА УДЪРЖАТ ФРОНТА, ЗАЩОТО ВСЕ ПО-МАЛКО ВЯРВАТ В ПЪНЧОСЛАВНИТЕ ФАНТАСМАГОРИИ, НЕПОНЯТНИ ЗА УМА, КОИТО САМО СЪРЦЕТО РАЗБИРАЛО/...

ЕЗИЧНИЦИ ИМА, НО НЕ ВСИЧКИ ПРЕДХРИСТИЯНИ СА С ЕЗИЧНИЦИ, НАПРОТИВ - САМИЯТ /ТОЗИ ТРУД СЪЩО Е СВОЕОБРАЗНА БИБЛИОТЕКА, ЗАТОВА МОЖЕ ДА СЕ КАЖЕ И ЦЯЛА ПЛЕЯДА ДРЕВНИ АВТОРИ С НЕГО/ СВ. ЕВСЕБИЙ /ЕУЗЕБИУС/ КЕСАРИЙСКИ (около 260/265 – 339/340) [http://en.wikipedia.org/wiki/Eusebius] В "ПРЕДГОВОР /ПОДГОТОВКА/ КЪМ ЕВАНГЕЛИЕТО" /КНИГА I-ВА, ГЛАВА 6-ТА/ НИ КАЗВА, ЧЕ ДРЕВНИТЕ ЕГИПТЯНИ И ФИНИКИЙЦИ СА СЕ ПОКЛАНЯЛИ НА СЛЪНЦЕТО, ЛУНАТА И ЗВЕЗДИТЕ КАТО НА БОГОВЕ, НО ЗАЩОТО СА ИМАЛИ ОБОЖЕСТВЯВАЩИ МИСТЕРИИ И СА РАЗУЧАВАЛИ ТЕОГОНИЯТА /ПРОИЗХОДА НА БОГОВЕТЕ/, КОИТО ЧРЕЗ ОРФЕЙ, СИН НА ЙОАГРИЙ, СА ПРОНИКНАЛИ СРЕД ГЪРЦИТЕ, А ФИНИКИЙСКИТЕ МИСТЕРИИ СА ДОШЛИ ДО ТЯХ ЧРЕЗ КАДМИЙ, ЗА ДА ДОСТИГНАТ ПРЕЗ ЕЛИНИТЕ И ПИСАНИЯТА НА СВЕТИТЕ ОТЦИ ПО-КЪСНО ДО ХРИСТИЯНИТЕ И МЮСЮЛМАНИТЕ В РИМСКАТА ИМПЕРИЯ!!! ЯВНО СВ. КЛИМЕНТ АЛЕКСАНДРИЙСКИ СЕ ОПИТВА ДА ПРЕДСТАВИ ФИЛОСОФИЯТА НА ЕЛИНИТЕ НЕ КАТО ЦЯЛО, А В ПО-ГОЛЯМАТА СИ ЧАСТ КАТО ДАДЕНА ИМ ОТ НИЗШИ АНГЕЛИ [ВИЖТЕ "СТРОМАТА", VI-ТА КНИГА, ГЛАВА 2-РА, КЪДЕТО ЕЛИНСКИТЕ ФИЛОСОФИ СА ХВАНАТИ ДА ПЛАГИАТСТВАТ ЕДИН ОТ ДРУГ /НАЛИ Е ИМАЛО МНОЖЕСТВО ШКОЛИ И Е НОРМАЛНО ДА ИМА ВЯРВАЩИ В ЕДНИ Й СЪЩИ НЕЩА ФИЛОСОФИ, КОИТО ТВЪРДЯТ, ЧЕ ТЕ СА ГИ ОТКРИЛИ - ВСЕ ОЩЕ НЕ Е ИМАЛО ПАТЕНТНО БЮРО И ДОРИ РАДИОТО Е ОТКРИТО ОТ НЯКОЛКО ЧОВЕКА ЕДНОВРЕМЕННО, А КАКВО ОСТАВА НЯКЪДЕ НЯКОЙ ДА ОТКРИЕ, ЧЕ "НЯМА НИЩО ПО-БЕЗСРАМНО И ПО-ОТВРАТИТЕЛНО ОТ ЖЕНАТА"; НАПРИМЕР РАЗБИРА ЗА ЖЕНА, КОЯТО СИПВА ОТРОВА В ЧАШАТА НА МЪЖА СИ, ЗА ДА СЕ СЪБУДИ ВДОВИЦА (БРАКЪТ Е СТАНАЛ АД И НЯКОЙ ФИЛОСОФ ИСКА ДА ЗАЩИТИ ТЕЗАТА СИ, ЧЕ НЕ ИСКА ДА Е КАТОЛИК КАТО ПРЕДПОЧИТА НЕВЯРНА ЖЕНА ДО ВЕРЕН МЪРТЪВ СЪПРУГ, НО ПРЕДПОЧИТА ЖИВИ И ЗДРАВИ РАЗВЕДЕНИ, ЗАТОВА "ТЕЛЕГРАФИРА" ДО СВОЙ ОПОНЕНТ, "ПАПАТА", НАЛИ ТАКА СА КОРЕСПОНДИРАЛИ ДРЕВНИТЕ ФИЛОСОФИ, С ПИСМА, КЪДЕТО ПИШЕ, ЧЕ Е ОТКРИЛ НЕЩО УЖАСЯВАЩО, ОТКРИЛ Е, ЧЕ НАЙ-ГОЛЕМИЯТ МУ ВРАГ Е В ЛЕГЛОТО МУ, УСМИХВА МУ СЕ, НО ТОЙ Е НАЩРЕК, ЗАЩОТО ИМА ПРОСВЕТЛЕНИЕ - БОГ СЪЕДИНЯВА ВЕРНИТЕ, НО ДЯВОЛЪТ РАЗЕДИНЯВА НЕВЕРНИТЕ)/; В 3-ТА ГЛАВА СЕ ОКАЗВА, ЧЕ ГЪРЦИТЕ СА ПЛАГИАТСТВАЛИ И ОТ СВЕЩЕНИТЕ КНИГИ НА ЮДЕИТЕ, В 4-ТА ГЛАВА СА ИЗЛОЖЕНИ ФАКТИ ЗА ВЗАИМСТВАНЕ НА МНОГО ОТ ТЕХНИТЕ ФИЛОСОФСКИ ДОГМИ ОТ ЕГИПЕТСКИТЕ И ИНДИЙСКИТЕ ГИМНОСОФИСТИ, А В 5-ТА ГЛАВА СЕ КАЗВА, ЧЕ ГЪРЦИТЕ ИМАТ НЯКАКВО ПОЗНАНИЕ ЗА ИСТИНСКИЯ БОГ], НО АКО ГО СГАЩЯТ ДРЕВНИТЕ ФИНИКИЙСКИ, ЕГИПЕТСКИ И ЕЛИНСКИ ЖРЕЦИ НЯКЪДЕ МАЙ ЩЕ ТРЯБВА ДА КОРИГИРА ПИСАНИЯТА СИ /ДА ПОДБЕРЕ ПО-ВНИМАТЕЛНО ИЗТОЧНИЦИТЕ СИ/, ПОНЕ ЗА МЕН ТЕХНИТЕ ДОХРИСТИЯНСКИ ВЯРВАНИЯ НЕ СА ПО-ДОЛУ ОТ ПО-СЕТНЕШНИТЕ ВЯРВАНИЯ, ЗАЩОТО ТЕ СА ЕДНИ Й СЪЩИ В ОСНОВАТА СИ, НО СА ОБЛЕЧЕНИ ПО РАЗЛИЧЕН НАЧИН И ИЗГЛЕЖДАТ РАЗЛИЧНИ ЗА ОКОТО НА ПРОФАНА, НО НЕ И ЗА ОКОТО /УМА/ НА ГНОСТИКА!!! НО КАК НЯКОЙ ЩЕ СЕ ОТКАЖЕ ОТ СТАРАТА РЕЛИГИЯ, АКО НЕ ГО УБЕДЯТ, ЧЕ ТЯ Е ПО-НИЗША КАТО ДАДЕНА ОТ НИЗШИ АНГЕЛИ /НЯКОИ ПИСАНИЯ СА ПИСАНИ ДО НЕУКИ ЕЗИЧНИЦИ, КОИТО ЛЕСНО МОГАТ ДА БЪДАТ ПОДВЕДЕНИ, ИМЕННО КАТО ПОВЯРВАТ В НЕЩО, КОЕТО НЕ ЗНАЯТ ДАЛИ Е ИСТИНА, НО ВЯРВАТ, ЧЕ Е ИСТИНА/ - БИХТЕ ЛИ ИЗХВЪРЛИЛИ СТАРИЯ СИ РАБОТЕЩ КОМПЮТЪР, АКО ЗНАЕТЕ, ЧЕ НОВИЯТ ВИ КОМПЮТЪР ЩЕ Е ПО-КАЛПАВ ОТ СТАРИЯ, МАКАР И ПО-МОЩЕН, И ОТ ДВА СТОЛА ЩЕ СЕ ОКАЖЕТЕ НА ЗЕМЯТА ЕДИН ДЕН, АКО ИЗХВЪРЛИТЕ МИНАЛОТО СИ И НЯМАТЕ ФИНАНСОВА ВЪЗМОЖНОСТ ДА ОТИДЕТЕ В БЪДЕЩЕТО, А СТОИТЕ С ЕДНА НЕРАБОТЕЩА ЩАЙГА И ИСКАТЕ ДА ВЪРНЕТЕ ВРЕМЕТО НАЗАД, ЗА ДА НЕ ИЗХВЪРЛИТЕ СТАРИЯ СИ РАБОТЕЩ КОМПЮТЪР /АКО НЯМАШЕ ТАКИВА СМЕЛИ ВЯРВАЩИ НИКОГА НЯМАШЕ ДА ИМАМ КОМПЮТЪР - МОЖЕ ДА Е СТАР, ДА ПЪРПОРИ, ТРАКА И СКРИБУЦА, НО РАБОТИ, ТОВА Е ВАЖНОТО, НЕ БИХ ИЗХВЪРЛИЛ СВОЯ ПЪРВИ КОМПЮТЪР ВТОРА УПОТРЕБА, НО МОНИТОРЪТ, КОЙТО БЕШЕ ПЪРВА УПОТРЕБА, ГО ИЗХВЪРЛИХ, ЗАЩОТО ИЗГОРЯ, А НЕ ПОПРАВЯТ МОНИТОРИ ТУК, НО НЯКОЙ ВЕДНАГА ГО ПРИБРА И ЯВНО ЩЕ ГО ПОПРАВИ, ЗАЩОТО ОТ ЕДНА ПЕДЯ МОНИТОР ПО ДИАГОНАЛА ДО ДВЕ ПЕДИ ПО ДИАГОНАЛА СИ Е ПРОСТО СКОК, КАКТО АЗ НАПРАВИХ СКОК ОТ ПРОЦЕСОР "PENTIUM IV" ДО "AMD DURON"/???

http://www.tertullian.org/fathers/index.htm#Praeparatio_Evangelica_%28The_Preparation_of_the_Gospel%29

НО ЯВНО И ПЪНЧОСЛАВНИТЕ ИМА КОЙ ДА ВРАЗУМЯВА: "ПОРАДИ ТОВА И ВСИЧКИ ЧОВЕЦИ СА НЕГОВИ - ЕДНИ ПОСРЕДСТВОМ ЗНАНИЕТО, А ДРУГИ НЕ ВСЕ ОЩЕ ТЪЙ; НЯКОИ КАТО ПРИЯТЕЛИ, НЯКОИ КАТО ВЕРНИ СЛУГИ, НЯКОИ САМО КАТО СЛУГИ. ТОЗИ Е УЧИТЕЛЯТ, КОЙТО ПОУЧАВА ГНОСТИКА ПОСРЕДСТВОМ МИСТЕРИИТЕ, И ВЯРВАЩИЯ ПОСРЕДСТВОМ ДОБРИ НАДЕЖДИ, И ЗАКОРАВЕЛИТЕ ПО СЪРЦЕ ПОСРЕДСТВОМ ИЗПРАВИТЕЛНИ ДИСЦИПЛИНИ [НАКАЗАНИЯ, /ЦЪРК./ БИЧУВАНЕ НА ПЛЪТТА] БЛАГОДАРЕНИЕ НА ОСЕЗАЕМО ДЕЙСТВИЕ. ЗАТОВА ПРОВИДЕНИЕТО МУ Е ТАЙНО, ЯВНО И НАВСЯКЪДЕ." ["Стромата", VII-ма книга, 2-ра глава, (5, 6) - (6, 1)]

ПОДУШВАТЕ ЛИ ДИМА?! ВИЖДАТЕ ЛИ МЪГЛАТА НАОКОЛО?! НЕ?! ОЩЕ ТРЯБВА ДА ЧЕТЕМ ЯВНО ОТ "СТРОМАТА" - НАПРИМЕР ЗА МЪЧЕНИЦИТЕ /СВЕТИИТЕ/, ЧИЯТО ПАМЕТ ЦЪРКВАТА ЧЕСТВА ВСЯКА ГОДИНА НА ОПРЕДЕЛЕН ДЕН; СПОРЕД ВАС ТОВА СА ЗВЕРСКИ УБИТИ ОТ ЕЗИЧНИЦИТЕ ПЪРВИ ХРИСТИЯНИ, КОИТО СА СЕ УДОСТОИЛИ С "МЪЧЕНИЧЕСКИ ВЕНЕЦ", НО СПОРЕД НАПИСАНОТО В "СТРОМАТА", IV-ТА КНИГА /4-ТА ГЛАВА/, МЪЧЕНИКЪТ Е СВИДЕТЕЛ /ГР. "МАРТУС"/, КОЙТО СЪС СВОЯ СВЯТ ЖИВОТ СВИДЕТЕЛСТВА ЗА СВОЯТА ВЪЗВИШЕНА ВЯРА И ПРИЗОВАВА ВСИЧКИ КЪМ ВЪЗВИШЕНОСТ, ТАКИВА СА ПОВЕЧЕТО МЪЧЕНИЦИ, А ЕДНА ЧАСТ, КОЛКО ТОЧНО НЕ СЕ НАЕМАМ ДА КАЖА, СА БИЛИ УБИТИ ЗА СВОЯТА ВЯРА, ЗАЩОТО НЕ СА ИСКАЛИ ДА СЕ КЛАНЯТ НА АНТИХРИСТА В ЛИЦЕТО НА СВОИТЕ ЗЕМНИ БАЩА И МАЙКА /УРОДЛИВ ЗАКОН И ИЗВРАТЕНА ДЪРЖАВА/!!!

"Похвала мученичеству

(13, 1) Каждый, заслуживающий именоваться гностиком, легко смиряется, если это необходимо, и даже тело свое охотно предает во власть тому, кто от него этой жертвы требует. Очистив плоть свою от всех греховных склонностей, он не с бранью обращается к искушающему, а скорее со словами вразумления и обличения, показывая

… славу какую и сколь счастливую жизнь… [ Empedocles, fr. 119 DK; cf. Plutarch., Mor., 607 e.]

он оставил и пришел сюда, и пребывает со смертными. (2) Прежде всего он пред самим собой свидетельствует о своей искренней верности Богу; во-вторых, он свидетельствует против искусителя, доказывая, что тот попусту возмущается твердостью и неизменностью его любви к Богу; в-третьих, наконец, он свидетельствует пред Господом, что его учению присуща особая божественная сила убедительности, так что даже страх смерти не может понудить верного к отступничеству. Истинность учения он подтверждает самим делом, являя остальным всемогущество Бога, к которому стремится. (3) Кто не удивится силе любви и чувству благодарности, с какими он стремится к соединению с родственными ему душами? Каким стыдом, проливая свою драгоценную кровь, покрывает он неверующих!

(14, 1) Удерживаемый от отступничества благотворным страхом заповеди, он не соглашается отречься от Христа и этим свидетельствует о присущем ему страхе Божием. Однако он не продает свою веру и поступает так не в ожидании приготовленного ему венца, но оставляет эту жизнь из одной любви к Богу, с радостью в сердце, с благодарением на устах, и к пробудившему в нем голос, который зовет его из этого мира, и к злоумышленно посягнувшему на дни земной его жизни. Последнего он благодарит за то, что тот предоставил ему столь удобный случай явить себя миру и Богу таким, каков он есть. Мучителю показывает он силу своего терпения, а Богу – искренность своей любви к тому, кто еще ранее возрождения мученика уже видел его преданность и готовность принести себя в жертву. (2) С каким мужеством и радостью стремится он к соединению с тем, кого он любит, за кого добровольно жертвует своим телом и вдобавок душей, как думают его земные судьи. Но этой последней он не теряет, а, напротив, приобретает ее, слыша от Христа, по сходству их страданий, приветствие: «О, брат мой возлюбленный!» – как выразился бы поэт. (3) Мы называем мученичество «совершенным», поскольку оно отличается от обычного «завершения» человеческой жизни; мы видим в нем проявление совершеннейшей любви к Богу. (4) Древние эллины воспевали и прославляли смерть павших на поле битвы. Но это они делали вовсе не затем, чтобы побуждать других к насильственной смерти. Почтением, которое воздавалось павшим на войне, они свидетельствовали лишь то, что те ушли из этой жизни без страха перед смертью. Они отрешились от тела раньше, чем душа начала испытать помутнение и впала в состояние омертвелости и бесчувствия, как это бывает с людьми, умирающими от болезней, ибо последние расстаются с этой жизнью в страхе и снедаемые желанием пожить еще.

(15, 1) Выходит, что душа умирающих от болезней, если только они не были отменно добродетельными, вместо того чтобы освобождаться из смертной этой темницы в чистоте, отходит окруженная целым роем похотей, которые, подобно свинцовым гирям, тянут ее вниз. (2) Есть, впрочем, и среди погибающих на поле брани такие, которые умирают, мучимые всеми теми страстями, какие они непременно обнаружили бы, если бы угасали от какой-либо болезни.

(3) Итак, мученичество заключается в исповедании Бога. А если это так, то и каждая душа, проводящая свою жизнь согласно с познанием о Боге и исполняющая его заповеди, есть уже исповедница, делом и словом. Не все ли равно, как освободиться из темницы этого тела? Вместо пролития крови она свидетельствует о своей вере всей жизнью и исповедует Бога даже в минуты смерти. (4) Не говорит ли Господь в Евангелии: «Кто оставит отца или мать или братьев… (и далее до слов) … ради Евангелия и имени моего, и будет блажен». [ Cf. Mt. 19: 29-30.] Не о мученичестве в обычном смысле этого слова Господь говорит здесь, но о таком, которое проистекает из откровенного знания, гносиса, об исповедании Господа своей жизнью в любви к нему, в соответствии с евангельским каноном. (5) Гносис этот означает знание имени [Христа] и разумение его Евангелия и указывают не на суетное поминание имени и дела Христова, а на необходимость истинного познания, проведенного в жизнь; и такое познание будет действительно исповедничеством, которому сопутствуют не только оставление земного родства, но и всех внешних благ, страстей и похотей. Словом «мать», которую приходится оставлять ради Христа и его Евангелия, иносказательно обозначена родина и родная страна. (6) Под словом же «отец» Писание разумеет законы и порядки, над которыми праведник с благодарением и великодушием должен возвыситься, чтобы стать угодным Богу и занять место на правой стороне святилища, о чем говорили и апостолы [ Cf. Mt. 20: 21.].

(16, 1) Уже Гераклит сказал: «Принесших себя в жертву Аресу и боги чествуют, и люди». [ Heraclites, fr. 96 Marc. (24 DK).] А Платон в пятой книге Государства так говорит: «Всякого, погибшего на войне со славой, не причислим ли первым к золотому роду? Без сомнения, это так». [ Plato, Rep. V 468 e.] (2) Золотым же родом считались потомки богов, после смерти населявшие небо и сферу неподвижных звезд и принимающие наибольшее участие в управлении судьбами людей. (3) Некоторые же из еретиков, не постигши сказанного Господом, питают нечестивую и трусливую привязанность к этой жизни и утверждают, что истинным исповедничеством является знание единого истинного Бога (что и мы также признаем), а поэтому нечестиво называют самоубийцей всякого христианина, своей смертью прославившего Бога. Они подтверждают свое мнение софизмами, которые внушены трусостью. Но мы ответим им в подходящем месте, поскольку они отличаются от нас и в отношении истолкования смысла первоначал. (17, 1) Есть и другого рода люди, не имеющие ничего общего с нами, кроме имени, которые преднамеренно бегут навстречу палачу и отдают себя на смерть, делая это из ненависти к Творцу. (2) Относительно этих самоубийц мы провозглашаем: смерть их не есть мученичество, хотя их и казнят по приговору властей. (3) Они не сберегли печати истинного мученичества, поскольку не ведают истинного Бога и смерть их напрасна. Подобным образом и индийские гимнософисты бессмысленно бросаются в пламя. (4) Этим лжемудрецам, нечестиво презирающим тело, должно знать, что телесная гармония сильно воздействует на наш дух и развивает способности нашей души. (18, 1) Вот почему Платон, которого еретики чаще всего привлекают в качества авторитета, отрицающего творение, в третьей книге Государства пишет, что ради гармонии между телом и душой следует особенно заботиться о теле [ Plato, Rep. III 410 c.], с помощью которого только и может жить и праведно действовать славный провозвестник истины. Только сохраняя жизнь и здоровье, мы можем достигнуть гносиса. (2) Тот же, кто не может подняться до самых высот непосредственно, занимаясь сначала необходимыми повседневными вещами и только через них достигая того, что в конечном итоге ведет к гносису, разве не должен стремиться к благополучию? Лишь через жизнь мы утверждаем благоденствие; и лишь в этой телесной оболочкой, упражняясь в добродетели, постигаем бессмертия." /"Стромата", IV-та книга, 4-та глава [http://khazarzar.skeptik.net/books/clem_al/stromata/]/

ВЪПРЕКИ ЧЕ ПОМЕСТИХ ПРЕВОДА НА РУСКИ, ЛИЧНО НА МЕН ПОВЕЧЕ МИ ДОПАДА АНГЛИЙСКИЯТ ПРЕВОД, ЗАТОВА ПРЕВЕДЕНИТЕ ОТ МЕН ПАСАЖИ СА ОТ НЕГО /ЗАТОВА МАЛКО СЕ РАЗЛИЧАВАТ ОТ РУСКИЯ ПРЕВОД/, КОЙТО НАМЕРИХ ЕТО ТУК:

http://www.newadvent.org/fathers/0210.htm
http://www.newadvent.org/fathers/02101.htm
http://www.newadvent.org/fathers/02102.htm
http://www.newadvent.org/fathers/02103.htm
http://www.newadvent.org/fathers/02104.htm
http://www.newadvent.org/fathers/02105.htm
http://www.newadvent.org/fathers/02106.htm
http://www.newadvent.org/fathers/02107.htm
http://www.newadvent.org/fathers/02108.htm

И ТАКА, ИСКАМ ДА ВЯРВАМ, ЧЕ ДЯДО ВЛАДИКА ЩЕ СЕ ПРИТЕЧЕ НА ПОМОЩ В НАЙ-СКОРО ВРЕМЕ НА ИВАНЧО КУТИЙКАТА - КАТО НАМЕРИ ДЪЩЕРЯ МУ, ВЪДВОРИ Я В КИЛИЯТА В НАРТЕКСА И ИЗБИЕ ОТ ГЛАВАТА Й ВСИЧКИ ЦИГАНИИ-ЩУРОТИИ-ЕРЕСИ, ОТ КОИТО ИВАНЧО КУТИЙКАТА ЛЕЕ СЪЛЗИ ДЕН И НОЩ ВЕЧЕ НЯКОЛКО МЕСЕЦА, ЗА ДА МОЖЕ ТОЙ ДА ВИДИ, ЧЕ НАИСТИНА ИМА ДОБРИ ХОРА... ИСКАМ ДА МУ КАЖА, ЧЕ ИМА ВЕРНИ, КОИТО ЩЕ ВЪЗДИГНАТ ОГЛАШЕНИТЕ ОТ СУМРАЧНИЯ НАРТЕКС И ТЕ ЩЕ ВИДЯТ СВЕТЛИЯ НАОС, ЗАЩОТО ПРЕД ОЧИТЕ ИМ Е ЗАСТАНАЛ САМ ГОСПОД В ЛИКА НА ДЯДО ВЛАДИКА... ИСКАМ ДА ВЯРВАМ, ЧЕ ИМПЕРАТОРЪТ-ЕЗИЧНИК НЯМА ДА ЕКЗЕКУТИРА ПОВЕЧЕ ТРИТЕ ДЪЩЕРИ НА СВ. СОФИЯ - СВ. ВЯРА, СВ. НАДЕЖДА И СВ. ЛЮБОВ... ИСКАМ ДА ВЯРВАМ, ЧЕ ИСТИНСКАТА СПАСИТЕЛНА ВЯРА, ИСТИНСКАТА НАДЕЖДА ЗА СПАСЕНИЕ И ИСТИНСКАТА СПАСИТЕЛНА ЛЮБОВ ЩЕ ЕКЗЕКУТИРАТ ИМПЕРАТОРА-ЕЗИЧНИК-АНТИХРИСТ, НО ЗНАМ, ЧЕ ЛИЦЕМЕРИТЕ МОГАТ ДА СЕКАТ ГЛАВИ, ДА РАЗПНАТ БРАТА СИ, ДА НАПРАВЯТ ЖИВОТА НА ВСИЧКИ ОКОЛО СЕБЕ СИ АД, НО ДА СЕ КЪЛНАТ, ЧЕ ТОЙ Е РАЙ, ЧЕ ТЕ СА ХРИСТОВИ И САМ ХРИСТОС Е ТЕХЕН ЦАР... ЛИЦЕМЕРИТЕ НЕ МОГАТ ДА ВЪЗЛЮБЯТ СВОЯ БЛИЖЕН, ЗАЩОТО С ЕДИН АРШИН МЕРЯТ И С ДРУГ ОТМЕРВАТ... ТЕ СЕ УЖАСЯВАТ ОТ ЖИТИЯТА НА МЪЧЕНИЦИТЕ, НО НЕ ЗНАЯТ, ЧЕ ТЕ СА МЪЧИТЕЛИТЕ - ТЕ ОТСИЧАТ СВОИТЕ МИЛОСЪРДНИ РЪЦЕ, СВОИТЕ ПРАВЕДНИ НОЗЕ, СВОЯТА ХРИСТОВА ГЛАВА... ЗА ДА СЛУЖАТ НА АНТИХРИСТА... ЗАТОВА И НЕ ЗНАЯТ НИЩО ЗА МИСТЕРИИТЕ НА СВЕТАТА ЛИТУРГИЯ - НО И ДА ЗНАЕХА СМИСЪЛА ИМ, ТЕ ПАК НЯМАШЕ ДА ПОДАДАТ МОЛБА ЗА РАЗКРЪЩЕЛНО СВИДЕТЕЛСТВО И ДА НАПУСНАТ ПЪНЧОСЛАВНАТА ЦЪРКВА...

КОЛКОТО Е ВИСОКО НЕБЕТО НАД ЗЕМЯТА, ТОЛКОВА Е ВЕЛИКА МИЛОСТТА НА ГОСПОДА КЪМ ОНИЯ, КОИТО МУ СЕ БОЯТ!!! ПОДИГНЕТЕ НЕБЕТО НАД ЗЕМЯТА, ЗА ДА ВИДИТЕ ВАШИЯТ ГОСПОД СИЯЕЩ КАТО СЛЪНЦЕ В АПОГЕЯ СИ ВЪВ ВАШИЯ МОЛИТВЕН ДОМ-СВЯТ И ВЕРНИТЕ ДА ВИДЯТ КОЛКО Е ГОЛЯМА МИЛОСТТА МУ, КОГАТО СЕ ИЗДИГАТ В НЕБЕТО, ЗА ДА ДОЙДЕ СВЕТИЯТ ДУХ НА ЗЕМЯТА!!! А В НАРТЕКСА НЕБЕТО Е НИСКО НАД ЗЕМЯТА, А НЕ ТАКА ВИСОКО КАТО В ЦЕНТРАЛНИЯ КУПОЛ НА ХРАМА, ЗАЩОТО НА УЛ. "ТЪРГОВСКА" ЦЕНЯТ ПАРИТЕ, А НЕ ДОБРОДЕТЕЛИТЕ... ЗАТОВА НАРТЕКСЪТ ИЗОТВЪН Е ПО-ВИСОК ОТ ЦЕНТРАЛНИЯ КУПОЛ ПРИ ТИЯ, ПРИ КОИТО ТЪРГОВИЯТА Е ПО-ВАЖНА ОТ СВЕТАТА ЛИТУРГИЯ, ЗАТОВА НЕ СЕ ОТКРОЯВА ЕДИНСТВЕНО ЦЕНТРАЛНИЯТ КУПОЛ, НО СЕ ОТКРОЯВА И КАМБАНАРИЯТА НАД НАРТЕКСА, КОЯТО Е ВИСОКА, КОЛКОТО Е ВИСОКО АДСКОТО НЕБЕ НАД ГЛАВИТЕ НА НЕВЕРНИТЕ...

ВИЖТЕ ДРЕВНИТЕ ЦЪРКВИ КАКВА АРХИТЕКТУРА ИМАТ И ПОСЛЕ ВИЖТЕ СЪВРЕМЕННИТЕ - ЩЕ ЗАБЕЛЕЖИТЕ, ЧЕ КЛАСИЧЕСКИТЕ ЦЪРКВИ ОТ ВИЗАНТИЯ И СРЕДНОВЕКОВИЕТО СА С ЕДНА АРХИТЕКТУРА, А ДНЕШНИТЕ ХРАМОВЕ ИМАТ ДРУГА АРХИТЕКТУРА - ЗАЩОТО ТОВА НЕ Е ДРЕВНАТА РЕЛИГИЯ, А ДРУГА, ИМЕННО ПЪНЧОСЛАВИЕТО... НО БИЯТ КАМБАНИТЕ - БАМ-БАМ-БАМ, ЗОВАТ НЕВЕРНИТЕ ДА ПРАВЯТ МАШИНАЛНИ ДЕЙСТВИЯ 2 ЧАСА ВСЯКА НЕДЕЛЯ И КАТО НЕ ЗНАЯТ КАКВО ТОЧНО ТРЯБВА ДА ПРАВЯТ ТЕ БЕЗ ДА ЗНАЯТ НАРУШАВАТ КАНОНА, А НАКРАЯ ИЗЛИЗАТ НА ЗАПАД ПРЕЗ НАРТЕКСА...

ИВАНЧО КУТИЙКАТА СРЕЩНА СВЕТА ЗЛОЧЕСТИВ, КОЙТО ГО ДОВЕДЕ ДО МОРЕ ОТ СЪЛЗИ... НЯМА ГО БАЩА МУ, НЯМА ГО БРАТ МУ, НЯМА НИКОЙ ДО НЕГО... БЕЗЗАКОНИЕ ЦАРИ НАВРЕД... ДЯДО ВЛАДИКА, ЛЕПНЕТЕ СКРЪБНАТА ВЕСТ - НЕКА ВСИЧКИ ЗНАЯТ, ЧЕ МЪРТЪВ БЯХ И НЕ БЯХ СЪЖИВЕН, ИЗГУБЕН БЯХ И НЕ МЕ НАМЕРИХА, ГОЛ БЯХ И НЕ БЯХ ОБЛЕЧЕН, БОС БЯХ И НЕ БЯХ ОБУТ, ЖАДЕН БЯХ И НЕ БЯХ НАПОЕН, ГЛАДЕН БЯХ И НЕ БЯХ НАХРАНЕН... ВСИЧКИ БЯХА ПРОСЯЦИ, НИ ЕДИН НЯМАШЕ БОГАТ... ЗАТУЙ ТЪРСЯ СВЕТИИТЕ, С КОИТО ДА ДИГНЕМ НЕБЕТО НАД ЗЕМЯТА, ЗА ДА ПРЕУМНОЖИМ БЛАГОДАТТА НА НАШИЯ ГОСПОД И РЕКИ ОТ МЕД И МАСЛО ДА ПОТЕКАТ КЪМ ВЕРНИТЕ В МАЛКОТО И МНОГОТО... ДА НАХРАНИМ ГЛАДНИТЕ, ДА НАПОИМ ЖАДНИТЕ, ДА ОБЛЕЧЕМ ГОЛИТЕ, ДА ОБУЕМ БОСИТЕ, ДА УПЪТИМ В ПРАВИЯ ПЪТ ИЗГУБЕНИТЕ, ДА СЪЖИВИМ МЪРТВИТЕ... ЗА ЖЪТВА ПРЕБОГАТА... ЕЛАТЕ ДА СЛУЖИМ НА ХРИСТОС - КАТО БЛАГОРОДНИЦИ, НЕ КАТО БАНДА РАЗБОЙНИЦИ...

[КАМПАНИЯТА ПО СПАСЯВАНЕТО НА ПЪНЧОСЛАВНИТЕ ЗОМБИТА СЕ ПОДПОМАГА ОТ 3-МА ПЪНЧОСЛАВНИ, КОИТО ОТ ХОРСКИ СРАМ ПРОДЪЛЖАВАТ ДА УДЪРЖАТ ФРОНТА И НАПУК НА ВСИЧКИ ПЪНЧОСЛАВНИ ДА МЕ ИЗДЪРЖАТ, А НЕ ДА МИ БИЯТ ШУТА КАКТО ГИ СЪВЕТВАТ /ТАКА ЩЯЛО ДА БЪДЕ НАЙ-ДОБРЕ ЗА ВСИЧКИ/ - ЗНАЙТЕ, ЧЕ МОЯТА НАГРАДА ЗА РАЗГРОМА НА ПЪНЧОСЛАВИЕТО ЩЕ РАЗДЕЛЯ С МАЙКА МИ, БАЩА МИ И СЕСТРА МИ, КАКТО И С ВСИЧКИ БЛИЗКИ И ДАЛЕЧНИ, КОИТО МЕ ПОДПОМОГНАТ!!! ТРУДНО ИМ Е НА МОИТЕ РОДНИНИ, ЗАЩОТО НЕ ВЯРВАТ В МЕН, НО КОГАТО ИМ КАЗВАМ, ЧЕ РАБОТЯ ЗА БЛАГОТО НА ЧОВЕЧЕСТВОТО, ТОГАВА ТЕ МИ НАПОМНЯТ, ЧЕ НЕ ТРЯБВА ДА ГИ ЗАБРАВЯМ, АКО СТАНА БОГАТ... НЕ ВИДЯХА СВЕТЛИНАТА, КОЯТО АЗ ВИЖДАМ В ОСНОВНАТА МАТЕМАТИЧЕСКА АКСИОМА, ЗАЩОТО НЕ МОГАТ ДА РАЗБЕРАТ НИЩО ОТ НЕЯ, НО И НЕ ВИДЯХА НЯКОЙ, КОЙТО ДА Е РАЗБРАЛ НЕЩО... НЕ ВИДЯХА МЕН, ИНЖЕНЕРА, ДА ПРОСПЕРИРА... НИЩО СВЕТЛО НЕ ВИДЯХА В МЕН, ИЗМАМНИКА, КОЙТО ВСЕ ПОВЕЧЕ ГИ ЗАВЛИЧА, НО ДАНО ДА ВИДЯТ ПОНЕ ИЗГРЕВА НА СЛЪНЦЕТО, ЧЕ АКО НЕ ГО ВИДЯТ СЪВСЕМ ЩЕ ИЗКРЕЙЗЯТ В ТАЗИ АДСКА ПРЕИЗПОДНЯ...

ЕЛАТЕ ПРИ МЕН, ГЛАДНИ И ЖАДНИ, И АЗ ЩЕ ВИ НАГОСТЯ И НАПОЯ... ЕЛАТЕ ПРИ МЕН, ГОЛИ И БОСИ, И АЗ ЩЕ ВИ ОБЛЕКА И ОБУЯ... ЕЛАТЕ ПРИ МЕН, ИЗГУБЕНИ, И АЗ ЩЕ ВИ УПЪТЯ... КЪМ МОЯТА ЦЪРКВА - ТАМ ЩЕ БЪДЕТЕ СЪЖИВЕНИ КАТО БЪДЕТЕ ВЪЗКРЕСЕНИ!!! НАВСЯКЪДЕ ДРУГАДЕ ЩЕ ВИ ДЪРЖАТ ГЛАДНИ И ЖАДНИ, ГОЛИ И БОСИ, МЪРТВИ И СТУДНИ... ЗАПОВЯДАЙТЕ В ЦЕНТРОВЕТЕ ЗА ЛЕЧЕНИЕ НА ПЪНЧОСЛАВНИ - ВСЕ ОЩЕ ВИРТУАЛНИ, НО СЪВСЕМ НЕ НЕРЕАЛНИ!!!]

Няма коментари:

Публикуване на коментар