13 май 2012

МЕТАМОРФОЗА

=====================
Здравейте, приятели!

Тия дни попаднах на следната статия:

http://www.dnes.bg/obshtestvo/2011/02/02/bylgarite-tynat-v-negramotnost-obiavi-ek.110249

Отдавна обмислям да РЕФОРМИРАМ образованието и си викам да драсна няколко реда.

На първо място смятам да започна с матура след II-ри клас. Учениците се изолират в специални кабинки /с химическа тоалетна /ако видят голям зор/, с прозорец /против клаустрофобия/, шумоизолирана/. Учениците се пребъркват щателно за пищови и микрофони, най-добре е да има и сканиране на ретината, защото все още нямат паспорти и някой може да се представи за друг, след което им се предлагат задачи с различна степен на трудност.

1. Напиши българската азбука в стандартна последователност ръкописно с малки и големи букви.
2. Напиши дума, започваща със следната буква.../ съдържаща следната буква... 
3. Какво виждаш на картинката...
4. Натисни червеното копче пред теб и прочети на глас написаното...
5. Коя е любимата ти приказка? 
6. На колко е равно ... + ...?
7. Колко прави ... х ...?
8. Натисни червеното копче пред теб и прочети на глас числата ...
9. Нарисувай ...
10. Натисни червеното копче пред теб и изпей на глас любимата си песничка...

Полагащите матура имат на разположение колкото им е нужно време. Може да има и нар/койка, ако решат да подремнат, за да съберат още сили.

На успешно издържалите матурата - покриващите критерий /поне 50 %-на успеваемост/, на поименна банкова сметка започва да се превежда ежемесечно сумата от ... Не като сега някакви малки стипендии, когато има пари! Пари ще има доволно, ако накачулилите се на клона една камара маймуни, които се напъват да изкарат чрез преписване добри оценки за стипендия, за освобождаване от матура, за влизане без изпит в университет и пр. бъдат свалени!

Искате колело, компютър, домашен папагал... Който се учи, ще може сам да си купи каквото поиска! А който не иска нищо, един ден ще има пари за собствен бизнес, а дори може да не работи. Самото заплащане има за цел да покаже на учащите се, че всеки положен от тях труд им дава капитал, с който един ден могат да направят каквото поискат. Най-ценният капитал естествено е наученото! Знанието им дава криле да полетят и да достигнат далечни хоризонти.

Какво да кажем за провалилите се на тази първа матура? Те могат по всяко време да се явят отново - може да са били в моментно неразположение, да са изживявали любовна авантюра, да са се развеждали родителите им... Ако не могат да прескочат тази бариера - не искат да учат, защото не им е интересно, могат да се пробват да измислят собствена азбучна система, на която да се научат да четат и пишат. Очевидно не могат да станат преводачи от своя език на български, но може да създадат някаква уникална култура. Дори може тяхната азбука да е по-кратка и по-лесна за учене. А може дори да нямат писмена азбука и да се разбират с мимики и жестове, като глухонемите. Но съвсем очевидно е, че тези неграмотни хора биха имали проблем да се приспособят към този свят: неразбирайки какво подписват някой може да ги излъже, че вместо да правят депозит в банка вземат кредит, може да ги подлъже да подпишат някакъв неизгоден за тях договор за покупко-продажба, да подпишат чек с 10-орно по-голяма сума от нужната и пр. Светът пращи от недобросъвестни хора, които са разпънали като паяци своите паяжини и чакат своята плячка... Затова единствената алтернатива е да избягат от планетата Земя. Защото не вярвам системата да им позволи да живеят в собствен свят - да не ги търси за нищо, защото не знаят български. Трябва да търсят друга планета или паралелна вселена, за да са уверени, че техните права и свободи ще бъдат гарантирани.

Сигурно ще има и такива, които искат да имат лична банкова сметка, но не могат да запомнят българската азбука. Нямат физическа възможност да се съсредоточат, да осмислят и възпроизведат видяното/чутото. Очевидно системата трябва да ги поощри, защото за разлика от вторите те полагат усилия, но няма резултат, като при първите. За самото старание трябва да получат лична банкова сметка - да имат и те джобни за сладолед и бонбони. На всички родители, които отказват да приемат фактите, и тероризират болните си деца да вървят в крак с останалите /не говоря празни приказки!/, трябва да се отнемат родителските права и децата да преминат на специално обучение, съобразено с техните възможности.

Неусетно стигнахме до III-ти клас. Мислите си, че лесно се става третокласник?! В началото на учебната година се проверяват знанията в специалната кабинка /познатото входно ниво/ - ако някой през лятната ваканция е забравил наученото, хайде обратно в началното училище или напред към планетата Х. А запознати ли са с материала, който тепърва ще изучават /прочели ли са през лятната ваканция книгите, които са им дадени по списък, поне задължителните/?

1. Кои книги от списъка* с литература прочете през лятото?
2. Натисни червеното копче пред теб и разкажи с няколко думи любим момент от всяка прочетена книга.
3. Коя от картинките пред теб представлява позната билка /как се казва/? /за незапознатите - това със събирането на билки го имаше едно време/

*[http://www.bgkniga.bg/news/102/Spisyci_s_knigi_za_Lqtno_chetene.html]

Кой ще стане третокласник, четвъртокласник, петокласник? Всички ли, както сега, или малцина? Който иска да се учи и да сполучи трябва да бъде насърчен, а всички тарикати, дето и фалшифи бележки за предадени билки са си извадили, да вървят на майната си! Учениците, които се учат, трябва да получават не само справедливо заплащане за положения труд, но образованието им да се счита за трудов стаж - да им се внасят здравни и пенсионни осигуровки! Не може един, който се е чекнал цяло лято на колелото и един, който е превивал гръб над книгите, да бъдат равнопоставени! Това е явна несправедливост! Накрая всички взимат дипломи и на равни начала кандидатстват за работа - подкупче тук, рамо от познат там, и слабакът става началник на всички над него /по знания!/!

Убеден съм, че ако предлаганата от мен реформа бъде въведена, от началното, основното и средното училище ще излизат много по-качествени учени хора - знаещи и можещи, а не тарикати, келеши и всякаква друга паплач!

Според системата ISO 9001 няма нищо по-важно в един процес от качествения контрол! Неотговарящата на посочените норми произведена продукция трябва да бъде отстранявана възможно най-рано като брак, за да се спестят пари, време и усилия, които да бъдат вложени в производството на годна продукция!

Родното образование трябва да претърпи в най-скоро време МЕТАМОРФОЗА - за да могат наистина способните знаещи и можещи млади хора да просперират, а не да си разбиват главата от блъскане в какво ли не и накрая с увереност да теглят Х на тази BG-главоблъсканица /судоку самурай/ и да си обират крушите. Горчивата истина е тази - българите бягат зад граница не защото в България няма работа, а защото не могат да ги организират да работят в нормални условия на труд! Всички тия чавдарчета, пионерчета и комсомолци, които едно време развяваха сини и червени връзки и махаха със знаменца по манифестациите, които се кълняха да служат на Партията и Родината, са забравили своите клетви, очевидно, щом търпят всичките неуредици, от които техните деца и внуци /най-вече/ панически бягат и ще бягат. Последните предпочитат да бършат зад граница задниците на млади и стари като о'пер, да лъскат кенефите в Стария и Новия свят, да лъскат бастуни по бардаците, да обикалят с найлонови чашки площадите на градове и села, да са опитни мишки в какви ли не експерименти... И всичко това защото на мнозина са дадени неправомерно дипломи, те пък са си повярвали, че са гении /щом могат да въртят всякакви номера безнаказано/, и шоуто /с тяхно участие!/ започва - без нужните знания и умения да организират функционираща хармонична система резултатите са повече от плачевни...

Обещавам ви, че ако въведем качествения контрол в образованието, до 800 дни от стартовата дата ще настъпят кардинални промени в българските училища. Няма да има откачени от четене на литературните произведенията ченета, непрестанно гледане на филми с изучаваните произведения /само й само да не бъдат прочетени/, няма да се налага да се умоляват учениците да спрат да чоплят семки или пък да не играят карти... Всички, които не искат да учат, могат съвсем свободно да напуснат училище, защото образованието след V-ти клас е на доброволни начала и никой не е задължен да се образова пряко своята воля.

Когато има матура всички учители трябва да се прибират в бомбоубежищата на гражданска защита - да не извършват подривна дейност спрямо истинността на провежданата матура. Като частни учители на платежоспособните си питомци някои направо ще реват като магарета за 1-ци, затова за общото благо трябва да са надалеч от бойното поле.

Учебният материал трябва да бъде реорганизиран - да има нива /основно, първо, второ, трето/ и всеки ученик, съобразно своите интереси и дарби да насочва своето обучение в желаната посока.

Лично според мен оценките трябва да отпаднат като форма на оценяване в самия процес на обучение. Субективната оценка на учителя фаворитизира определени ученици и се пораждат различни чувства и състояния в други, които не мислят като фаворитите, т. е. учителя. Учителят може да има свои фаворити, това е негово право, но всички ученици трябва да са рицари около кръглата маса и да изявяват своята гледна точка без страх от линчуване /слаба оценка/.

Но трябва да има оценяване на резултатите от дадена проверка на знанията /всички ученици трябва да изучават основно ниво/. Ученикът трябва да знае къде се намира - на върха или в подножието. Но това къде точно се намира, на коя кота, не влиза в работата на никого, освен на родителите му.

Също така мога да ви уверя, че специално за всички ученолюбиви деца ще бъде пуснат на пазара iPhone 4y, който ще бъде съвсем по джоба на учащите се, и няма да има повече рев и пазарлъци до припадък... Тренирайте** здравия си разум и се спасeте от лудницата!

** [http://www.dedalord.com/psychoban/]

Няма коментари:

Публикуване на коментар